16-04-2016

Nationale Museumweek 2016

Gratis activiteiten in teken van Klimt tijdens Nationale Museumweek 2016    Nationale Museumweek 16 – 24 april   Tijdens de Nationale Museumweek organiseert het Gemeentemuseum Den Haag ook dit jaar allerlei gratis activiteiten. In deze periode kunnen bezoekers het wereldberoemde schilderij Judith I van Gustav Klimt bewonderen. Het wordt getoond in combinatie met een van de topstukken uit de eigen collectie van het museum: Portret van Edith van Egon Schiele. De tentoonstelling is klein, maar uniek en om die reden staan de activiteiten in het teken van Klimt/Schiele. Er zijn lezingen voor volwassenen, open ateliers voor de kinderen en activiteitenbladen voor het hele gezin.
  Lezing  Op 16, 17, 23 en 24 april vindt om 15.00 uur een lezing van een uur plaats over Gustav Klimt en in het bijzonder zijn sensuele schilderij Judith I. Het werk, een topstuk uit Museum Belvedere in Wenen, is afkomstig uit zijn Gouden Periode waarin hij echt bladgoud in zijn schilderijen verwerkte. Tijdens de lezing wordt dit uitgebreid toegelicht en wordt ook ingegaan op het decadente Wenen rond 1900.    Open Atelier Kinderen van 5 tot en met 12 jaar zijn op 16, 17, 23 en 24 april tussen 12.00 en 16.00 uur van harte welkom in het Open Atelier. Ze kunnen hier een portret maken dat ofwel is geinspireerd op de gouden Judith of juist op de kleurrijke jurk van Edith. De lezing en het Open Atelier zijn goed te combineren: terwijl volwassenen de lezing bijwonen, kunnen kinderen creatief aan de slag.    Activiteitenblad Gedurende de gehele Nationale Museumweek is bij de informatiebalie een activiteitenblad beschikbaar. Hiermee kunnen bezoekers ontdekken op wie hun karakter meer lijkt: femme fatale Judith of de ingetogen Edith?