Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
Een jaar na de bouw van de Berlijnse Muur werd de 18-jarige DDR-burger Peter Fechter door Oost-Duitse grenswachten neergeschoten toen hij over de muur probeerde te klimmen in een poging het westelijke deel van de stad te bereiken. Hij viel terug naar de Oost-Duitse kant en schreeuwde om hulp. Omstanders en journalisten uit het Westen waren getuige van de gebeurtenis, maar van beide zijden van de Muur kwam er geen hulp, omdat beide partijen bang waren dat elke beweging zou kunnen leiden tot verdere schietpartijen. De dood van Peter Fechter werd vastgelegd op dramatische foto’s die wereldwijde media-aandacht kregen en de realiteit van het conflict tussen Oost en West onderstreepten. Wolf Vostell heeft een aantal van deze iconische persfoto’s van de stervende jongeman op dit doek afgedrukt, waarna hij het oppervlak met verf uit spuitbussen bedekte en gedeeltelijk vervaagde. Naast het doek bevestigde hij een ronde elektrische heater. De toepassing van dit elektronische apparaat maakt duidelijk dat de productie en consumptie van sensationele berichtgeving en luxegoederen deel uitmaken van hetzelfde politieke en economische systeem.
-------------------------------------------------------------------------------------
A year after the erection of the Berlin wall, the 18 year-old GDR-citizen Peter Fechter was shot by East German border guards while trying to climb the wall in an attempt to reach the Western part of the city. He fell back to the East-German side, crying for help. While onlookers and journalists from the West witnessed the event, Fechter did not receive help from either side of the wall, because of a fear on both sides that any movement might have triggered further shootings. Peter Fechter’s death was documented in dramatic photographs that received world-wide media attention, highlighting the reality of the East-West conflict. Wolf Vostell printed a number of these iconic press photographs of the dying young man onto the canvas, covering the surface in spray paints and partial blurrings. Next to the canvas he mounted an electric heating dish. The use of this electronic device drives home the point that the production and consumption of sensational news coverage and luxury goods are part of the same political and economic system.