24 juni 2006 t/m 08 oktober 2006

B.C. Epker: Lucide Domeinen

Persbeeld tentoonstelling B.C. Epker: Lucide Domeinen

B.C. Epker (Harlingen, 1968) maakt intrigerende tekeningen en houtsneden, die tot nadenken stemmen over de hedendaagse situatie. Hij heeft een voorliefde voor landschappen, waarin één of meerdere personages figureren. Epker speelt met religies en mythen, maar ook met de beeldenvloed die dagelijks via de media over ons wordt uitgestort. Het werk is een meltingpot van beelden, gebeurtenissen, driften, dromen en een ongebreidelde fantasie. Onlangs won hij de Gerrit Benner prijs.

B.C. Epker studeerde in 1996 af aan de AKI, Academie voor Beeldende Kunst in Enschede. Fragmenten uit een zeer uiteenlopende beeldverzameling (van een historische gravure, een pornoplaatje en een reclamebeeld tot een bidprentje en een ansichtkaart) worden in een onverwachte context geplaatst en samengesmeed tot een nieuw beeld. Een idyllisch landschap is vaak het decor voor de bonte variatie aan personages die hij in zijn werken opvoert; gewapende burgers, stripfiguren, Griekse Goden, mythologische figuren, mensen in klederdracht, etc. De voorstellingen lijken in eerste instantie herkenbaar en toegankelijk. Bij nadere beschouwing blijkt dit niet het geval te zijn. Niets is eenduidig in Epkers voorstellingen. Begrippen als goed en kwaad of mooi en lelijk verliezen hun betekenis; onwrikbaar geachte normen en waarden worden op losse schroeven gezet.

Bevroren momenten

Epker creëert scènes die een enorme zeggingskracht hebben. Het zijn bevroren momenten, waarin de figuren elk moment tot leven kunnen komen. De handeling tot uitbarsting. De houtsnede (Not) in Paradise uit 2005 is hier een goed voorbeeld van. Op de achtergrond zien we Adam en Eva in een omhelzing. Links vooraan heeft de slang zich rond de boom gestrengeld. Een man op de voorgrond is gewapend. Hij staat op het punt om zijn wapen te richten, maar op wie? Op Adam en Eva om ze uit het paradijs te jagen, omdat ze van de appel hebben gegeten? Op de slang, het kwaad? Of op ons als toeschouwer?
De laatste jaren heeft het landschap, waarin de figuren opereren, steeds meer aandacht gekregen. Ook het obscene is een rol van betekenis gaan spelen.  Hoewel Epker in zijn werk nooit expliciet wordt, zet het de beschouwer aan om zich het vervolg van de voorgestelde scène in te beelden. ‘Het mogelijke’ verschijnt automatisch op het netvlies. Dit confronteert ons met onszelf, met onze verwachtingen en met de manier waarop we naar beelden kijken. In de presentatie in het Gemeentemuseum zijn naast recente werken, ook tekeningen en houtsneden te zien van de afgelopen jaren.

Catalogus en gelimiteerde oplage

Bij de tentoonstelling is het boek B.C.Epker, Lucide Domeinen verkrijgbaar, met een voorwoord van Wim van Krimpen, directeur van het Gemeentemuseum en Saskia Bak, adjunct-directeur van het Fries Museum (€ 25,-). Er is ook een gelimiteerde oplage, gesigneerd en met een originele houtsnede (€ 325,-). Beide zijn in de museumwinkel verkrijgbaar.