29 augustus 2015 t/m 15 november 2015

De Ateliers / Debut Series

Lara Almarcegui

De Ateliers DEBUUT SERIE: Lara Almarcegui Mogelijk gemaakt door Outset Netherlands 29 augustus t/m 15 november 2015 De Ateliers DEBUUT SERIE is het resultaat van de hechte band die het Gemeentemuseum Den Haag en De Ateliers al lange tijd onderhouden. Lara Almarcegui (Zaragoza, Spanje, 1972) is de derde in deze reeks solotentoonstellingen van kunstenaars die De Ateliers- hét instituut voor jong talent in de kunst in Nederland - hebben doorlopen. Dit mooie initiatief is mede mogelijk gemaakt door Outset Netherlands en Stichting Niemeijer Fonds. Speciaal voor de Projectenzaal van het Gemeentemuseum maakt Almarcegui nieuw werk, waarbij het museumgebouw het uitgangspunt is.

De werkmethode van Lara Almarcegui is vergelijkbaar met die van een archeoloog, maar in haar geval houdt zij zich bezig met gebouwen en plekken die nog niet zijn vergaan. De basis van haar werk ligt in het feit dat het materiaal waaruit een gebouw is opgetrokken, tegelijkertijd het enige is wat rest als het wordt neergehaald. Almarcegui legt het zelf uit: “The list of materials recalls the building before it was constructed, when the materials were loaded on the truck for delivery, and it resembles the pile of material it will turn into after it has been disassembled. The list is like a cookbook that shows a dish alongside the list of ingredients. Here you can see the building with its various components”.

Almarcegui doet op allerlei manieren verslag van haar onderzoek. In de vorm van een ‘listing’ (letterlijk een lijst van de gebruikte materialen van een gebouw en hun gewicht), een video, maar ook door een fysieke weergave van de gebruikte materialen. Zo stortte ze het Spaanse Paviljoen voor de Biënnale in Venetië (2013) vol met de exacte hoeveelheid grondstoffen waaruit de ruimte was opgebouwd.

Museumgebouw als basis
Speciaal voor haar tentoonstelling in het Gemeentemuseum heeft Almarcegui in nauwe samenwerking met het museum onderzoek gedaan naar de bouwstenen waarmee H.P. Berlage zijn laatste meesterwerk in de jaren ’30 neerzette. Het resultaat ligt nu besloten in de ‘listing’ die vanaf 29 augustus te zien is in de projectenzaal.

Daarnaast toont ze ook Buried House, Dallas (2013), een video waarin een huis gesloopt wordt en de resten worden begraven in een groot gat in de grond op dezelfde plek waar het gestaan heeft. Een manier om aan te geven dat alle materialen waar ooit belangrijke plekken mee zijn gecreëerd, van privéhuizen tot kerken, uiteindelijk weer op zullen gaan in de grond om daar bovenop weer nieuwe gebouwen te laten verrijzen die voor volgende generaties en culturen van belang zijn.

Dit initiatief is mede mogelijk gemaakt door Outset Netherlands en Stichting Niemeijer Fonds.