15 oktober 2016 t/m 15 januari 2017

De vogels - Ted van Lieshout & Ludwig Volbeda

Kinderkunstboek en kindertentoonstelling bij groots overzicht ‘Van Rodin tot Bourgeois: Sculptuur in de 20ste eeuw’.

De vogels is het nieuwste kinderkunstboek in de serie die Gemeentemuseum Den Haag samen met Uitgeverij Leopold in 2010 gestart is. Het verschijnt naar aanleiding van de tentoonstelling Van Rodin tot Bourgeois: Sculptuur in de 20ste eeuw – De ontwikkeling van westerse beeldhouwkunst die van 15 oktober 2016 tot en met 22 januari 2017 in het Gemeentemuseum te zien is. Ted van Lieshout beschrijft op poëtische wijze een romance in brons. Ludwig Volbeda tekent even poëtisch de stad vol sculpturen, waarin de vogels het beeld van een man en een vrouw samenbrengen. De illustraties van Volbeda zijn gelijktijdig met de tentoonstelling te bewonderen in de speciaal ingerichte kindermuseumzaal.

De vogels
Twee standbeelden in de grote stad. Het een staat op het plein, het ander in het park. Ze kijken naar elkaar, maar kunnen elkaar niet bereiken. Ze worden verbonden door de vogels die heen en weer vliegen en die nu eens hier, dan weer daar neerstrijken. Elke keer met dezelfde boodschap: Hij houdt van je, het beeld op het plein. Ze houdt van je, het beeld in het park. De vogels laten zich door niets of niemand verjagen. Tot de beelden worden opgehaald en omgesmolten.

Op een dag staat er een nieuw beeld op het plein…

De Vogels is vanaf 15 oktober voor €14,99 te koop in de museumwinkel en bij boekhandels in het land (ISBN 978 90 258 7138 3).

Kindermuseumzaal
Gelijktijdig met de tentoonstelling Van Rodin tot Bourgeois: Sculptuur in de 20ste eeuw is speciaal voor kinderen een museumzaal ingericht. In dit zaaltje zijn vogelsculpturen uit de collectie van het Gemeentemuseum en de illustraties van Volbeda te bewonderen. Ontspannen in een zitzak in de leeshoek, kunnen kinderen in het verhaal van De vogels duiken. Natuurlijk kunnen ze ook zelf aan de slag en hun eigen vogel knippen, kleuren en ophangen in de museumzaal, zodat uiteindelijk een enorme zwerm vogels zal ontstaan. Voor kinderen vanaf 6 jaar is er een kindertour bij de tentoonstelling, af te halen bij de infobalie. Iedere zondag is er in de ruimte naast de kindermuseumzaal gratis Open Kinderatelier (5+) van 12 tot 16 uur.