23 maart 2013 t/m 10 november 2013

Geert Lap en Leen Quist

Minimalistische keramiek

Lap en Quist

De aanleiding voor deze presentatie is een belangrijke schenking aan het Gemeentemuseum Den Haag: een fraaie collectie porseleinen dozen, kommen en schalen van de kunstenaar Leen Quist (1942). Deze verzameling is bijeengebracht door het echtpaar José en Wil Roef-van Hest. Net als de handgedraaide keramische vormen van Geert Lap (1951) kenmerkt het met de draaischijf ontstane oeuvre van Quist zich door een industriële perfectie. Zowel Quist als Lap heeft een bijna tijdloos, consequent en homogeen oeuvre opgebouwd dat getuigt van een perfecte beheersing van het ambacht en een volmaakt vorm- en decoratiegevoel.

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling verscheen in het tijdschrift Vormen uit vuur het artikel ‘Leen Quist: meester van de eenvoud’. Dit tijdschrift is in de museumwinkel verkrijgbaar.