22 september 2001 t/m 02 december 2001

Gerard Fieret, Paul Kooiker, Arno Nollen

Persbeeld tentoonstelling Gerard Fieret, Paul Kooiker, Arno Nollen

Op de eerste tentoonstelling van de Fotokabinetten van het Gemeentemuseum is werk zien van Gerard Fieret, Arno Nollen en Paul Kooiker. Drie fotografen die in hun foto's een bijna surrealistisch verlangen naar de vrouw in beeld hebben gebracht.

De foto's van Fieret (1924) zijn spontaan gemaakt, zonder opsmuk, bestudeerde pose of artistieke belichting. Arno Nollen (1964) let daarentegen op allerlei details als belichting, pose, uitsnede en compositie. De blik van de kijker wordt door hem zowel gestuurd als gekleurd. Paul Kooiker (1964) lijkt op het eerste gezicht wat de poses en entourage van zijn modellen betreft een positie in te nemen tussen het spontane van Fieret en de overwegingen van Nollen. Maar bij nader inzien zijn zowel achtergrond, modellen, als poses heel precies gekozen. De tentoonstelling is samengesteld door gastconservator Willem van Zoetendaal die ook voor de komende tentoonstellingen in de fotokabinetten steeds thematisch te werk zal gaan.