17 mei 2002 t/m 07 juli 2002

Ik, jij, wij. Elf verhalen over identiteit

Persbeeld tentoonstelling Ik, jij, wij. Elf verhalen over identiteit

Ieder jaar (sinds 1997) stelt een groep leerlingen van het voortgezet onderwijs zelf een tentoonstelling samen in het Volksbuurtmuseum. Ze tonen er zelfgemaakte schilderijen en eigen verhalen, samen met door hen geselecteerde kunstwerken uit de rijke verzamelingen van het Gemeentemuseum die huns inzien verband houden met hun eigen gedachten. In teksten lichten zij hun keuzes toe. Dit jaar zijn het elf leerlingen uit 3 VMBO van Hofstad Heldring die tijdens een serie workshops in het Gemeentemuseum een tentoonstelling samenstelden naar aanleiding van het thema ‘identiteit’. Wat maakt dat ik ben die ik ben? Heeft mijn familie mij gevormd? Hoe belangrijk zijn vrienden? Is mijn culturele achtergrond bepalend of zijn het mijn talenten en hobby’s die mij uniek maken?

De leerlingen kozen, afgezien van enkele hedendaagse kunstwerken van o.a. Leon Adriaans en Tomás Rajlich, voor werken van kunstenaars uit de omgeving van de Haagse School (Jozef en Isaac Israëls, George Breitner, Suze Robertson) en gaven daarnaast de voorkeur aan schilderijen van een groep Nederlandse kunstenaars rondom Jacoba van Heemskerck, Piet Mondriaan, Jan Sluijters en Jacob Bendien. Er zijn niet alleen schilderijen te zien, maar ook sier- en gebruiksvoorwerpen uit de collectie Kunstnijverheid, werken uit de verzameling van het Prentenkabinet, enkele muziekinstrumenten en accessoires uit de collectie Mode.

Locatie: Volksbuurtmuseum, Hobbemastraat 120, Den Haag
Openingstijd en: woensdag t/m zondag 13.00-16.00 uur