26 september 2020 t/m 28 februari 2021

Mode in Kleur

Mode in Kleur laat zien hoe kleding van vroeger en de mode van nu momenten van hoop kunnen bieden. En ons bovenal met elkaar verbinden in alle kleurschakeringen van de regenboog. Dit veelkleurige natuurverschijnsel staat niet voor niets symbool voor hoop, moed, trots en dankbaarheid. Al die prachtige kleuren komen aan bod in Mode in Kleur. Deze tentoonstelling, grotendeels samengesteld uit de eigen museumcollectie, is tijdens de covid-19 periode gemaakt en vertelt modeverhalen over de symboliek van kleur. In een tijd waarin enorme behoefte bestaat aan troost, verbinding en hoop, kan juist een tentoonstelling over mode dit bieden. De modewereld is immers gewend om vooruit te kijken en te reageren op de wereld om ons heen.

Kunstmuseum Den Haag heeft de planning voor dit najaar aangepast. De tentoonstelling over Dior is verplaatst naar 2021, maar met Mode in Kleur kunnen modeliefhebbers alsnog hun hart ophalen. Dompel je onder in kleur en geniet van ontwerpen van nationale en internationale topontwerpers als Comme des Garçons, Alaïa, Dries van Noten, Louis Vuitton, Walter van Beirendonck, Vivienne Westwood, Gianni Versace, Thierry Mugler, Jacques Heim, Fong Leng, Jan Taminiau, Frank Govers, Dick Holthaus, Issey Miyake, Emilio Ungaro, Liberty’s, Eduard Molyneux en The People of the Labyrinth, maar ook kleurrijke kostuums uit de periode van de achttiende eeuw tot nu. Voor deze tentoonstelling wordt voor het grootste deel geput uit de veelzijdige en omvangrijke eigen collectie van het museum: sommige stukken zijn zelfs nog nooit eerder getoond. Deze worden aangevuld met werk uit enkele kleurrijke recente collecties van onder anderen Claes Iversen, Bas Kosters, Iris van Herpen, David Laport, Christopher John Rogers, Hanifa en Valentino. Uiteraard aangevuld met enkele kleurrijke design mondkapjes, die de onmiddellijke invloed van de coronapandemie op het modebeeld illustreren.

Betekenis van kleur
Het modebeeld van nu sprankelt van kleur. Toeval of niet? ‘In difficult times, fashion is always outrageous’, zei Elsa Schiaparelli ooit. Zelf was zij dol op ‘shocking pink’. Diezelfde kleur zien we momenteel terug in het werk van Christopher John Rogers, die werkt met prachtige unikleuren voor man en vrouw. Juist in een tijd van crisis is deze bijdrage zeer welkom voor de esprit. Want een tijd van crisis en verdriet voelt inktzwart. Over de symboliek van kleur zijn veel verhalen te vertellen. Wat een kleur nu voor ons symboliseert, is soms in het verleden heel anders geweest. Kleur in de mode werkt vaak als een code en soms is die code in deze tijd geheim, omdat we de betekenis van toen niet meer kennen.

Zwart was is de negentiende eeuw vaak een kleur van rouw. Maar de kleur is later, onder andere door Coco Chanel, óók omgetoverd tot een begerenswaardige tint: de little black dress wilde je hebben om feest in te vieren; om in te dansen. Juist in de jaren ná de Eerste Wereldoorlog. Daarvoor was ook grijs een rouwkleur, evenals paars. Maar paars was ook een kostbare, koninklijke kleur. En later werd paars door de vrouwenbeweging juist geassocieerd met hoop en een nieuw begin. Rood staat voor gevaar, maar ook voor liefde. Oranje is onze nationale kleur, maar het dragen ervan kon je vroeger ook de kop kosten. Zonnig geel brengt optimisme, maar wie weet nog dat dit vroeger de kleur was die straatprostituees droegen, omdat je hen dan goed kon zien in donkere steegjes en straten? Wit symboliseert onschuld en reinheid, en dankzij de Maria-cultus heeft blauw er door de eeuwen heen een heel bijzondere betekenis bij gekregen. Groen staat voor hoop, maar ook voor een nieuwe manier van omgaan met elkaar en het vertegenwoordigt de veranderingen in de mode-industrie: green fashion. En is er in de modewereld door de huidige aandacht voor diversiteit en de wereldwijde antiracisme demonstraties nu eindelijk definitief iets veranderd? 

Hoopvol en divers
Mode in Kleur vertelt deze en vele andere verhalen over hoop en kleur aan de hand van de mode van toen en nu. Verschillende ontwerpers, onder wie Valentino, Bas Kosters en Hanifa tonen kledingstukken die hoop bieden. Deze zijn verweven door de tentoonstelling als een hoopvolle en diverse blik op de toekomst. De tentoonstellingsruimtes zelf spelen ook een belangrijke rol. Maarten Spruyt, art director van de tentoonstelling, maakt van elke zaal een belevenis waarin bezoekers worden ondergedompeld in een kleurervaring en zelf ervaren hoe kleur emoties oproept, inspireert en hoop geeft.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Nationale-Nederlanden.