01 juni 2020 t/m 18 oktober 2020

Navid Nuur

I am because of you

Navid Nuur, ‘Untitled’, 2015, collage.

Achterover leunen is bij de werken van de Haagse kunstenaar Navid Nuur eigenlijk geen optie. Hij nodigt de toeschouwer uit onderdeel te worden van een prikkelend geheel. Dat kan betekenen dat Nuurs werk nog lang in het onderbewuste doorsuddert en aanzet tot nadenken, of dat de toeschouwer zelf ook maker wordt. Soms is zijn werk pas écht af door de flits van je telefoon. Je moet in ieder geval scherp blijven.

I am because of you bestaat grotendeels uit werken die Nuur speciaal voor zijn tentoonstelling in Kunstmuseum Den Haag heeft gemaakt. Mineralen en steen staan hierin centraal, en de wijze waarop beide materialen kunnen evolueren en transformeren. Volgens Nuur stroomt door ons allemaal dezelfde materie, en zijn we onderdeel van elkaar. Niemand - ook de kunst niet - kan zich aan die verbondenheid onttrekken. Het een leeft omdat het andere bestaat. 

Vanuit die visie ziet Nuur zijn werken altijd in samenspel met de ruimte waarin ze worden getoond. Zou de tentoonstelling op een andere plek plaatsvinden, dan zouden de opstelling en presentatie met de omgeving mee veranderen. Nuurs werk reageert zo bewust op wat er al zichtbaar of onzichtbaar aanwezig is: de schaduwen, de architectuur en de lichtval.

Hitte kan materialen doen smelten en transformeren tot iets nieuws, zoals bij keramiek. Maar vanuit hitte kan ook licht ontstaan, wat voor Nuur een materiaal op zich is. Zo kom je in de tentoonstelling een schilderij van fijngestampte vitamine D pillen tegen.

Licht is voor hem ook verbonden met het hemelse, geloven in God en het menselijke streven naar de eeuwigheid. De opstanding van Jezus staat daarbij voor de ultieme transformatie van mens en materie. Door Opstanding (1560-1565), een gravure van Philips Galle naar het werk Pieter Bruegel (bruikleen Rijksmuseum), in een eigen versie te plaatsen, wil Nuur laten zien hoe we zelf onderdeel zijn van dit soort vaststaande verhalen. Door ze steeds te visualiseren, beitelen we die ‘verharde’ verhalen in steen. Ons eigen verlangen naar onsterfelijkheid ligt daarin volgens Nuur verborgen.

Maar een kunstwerk krijgt pas waarde doordat een toeschouwer er een gevoel in durft kwijt te raken, vindt Nuur. “Daarom hangt iets aan de muur, of kijk je er naar; omdat je een stuk van jezelf loslaat, en het werk het gunt om dat te bewaren."

Navid Nuur (Teheran, 1976) woont en werkt in Den Haag. Hij begon als grafisch vormgever en illustrator, maar koos ongeveer tien jaar geleden voor de autonome beeldende kunst. Als snel werd Nuur een rijzende ster in de internationale kunstwereld. Solotentoonstellingen waren te zien in het Marta Herford Museum in het Duitse Herford, Centre Pompidou in Parijs, Parasol Unit in Londen en het Bonnefanten Museum in Maastricht. Voor zijn werk ontving Nuur de Volkskrant Beeldende Kunstprijs (2010), de Charlotte Köhler Prijs (2010), de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst (2011) en de Discoveries Prize tijdens Art Basel in Hong Kong (2013).