29 maart 2025 t/m 31 augustus 2025

New New Babylon: Visions for Another Tomorrow

De toekomst begint hier

De toekomst verbeelden is stippen aan de horizon zetten, voorbij vandaag kijken. Waar zijn we en waar willen we naartoe? Kunstmuseum Den Haag maakt met New New Babylon ruimte voor nieuwe vergezichten. Zijn grote visies nog wel van deze tijd? Vanuit verbondenheid en zorg zetten makers de toekomst in een ander licht.

        

Ademende en kloppende apparaten die het menselijk brein vervangen, een zee van kindertekeningen die continenten verbindt en kassen gebouwd op containerschepen. In New New Babylon: Visions for Another Tomorrow delen toonaangevende en opkomende beeldend kunstenaars, ontwerpers, denkers en activisten hun perspectieven vanuit de hele wereld. Startpunt is het visionaire project New Babylon (1956-1974) van Constant Nieuwenhuys, een sleutelwerk in de collectie Kunstmuseum Den Haag. Hierin gaf hij vorm aan een samenleving voor ultieme creativiteit en vrijheid om te spelen. Makers van nu laten zien dat Constants zoektocht nog verre van voltooid is. New New Babylon: Visions for Another Tomorrow toont de kracht, schoonheid en noodzaak van radicale verbeelding.

New New Babylon toont werk van:
Afra Eisma, Ambassade van de Noordzee, Carlijn Kingma, Davide Allieri, David Jablonowski, Edwin Zwakman, Emma Talbot, Frank Ammerlaan, Gayil Nalls, Harrison Pearce, Hella Jongerius, Jonas Staal, Joshua Serafin, Kinke Kooi, Moshekwa Langa, Oscar Murillo, Pelumi Adejumo, Randa Mirza, Sadik Kwaish Alfraji, Sally von Rosen, Sam Samiee, Steffani Jemison, Tai Shani, The Otolith Group, Werker Collective en Yamuna Forzani & Céline Hurka.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds. 

Meer verdieping?

  • In deze longread verkent hoogleraar Judi Mesman de kracht van kunst en wetenschap in onze snel veranderende wereld. Beide gebieden gaan in essentie over voorstellingsvermogen, over creativiteit en experimenteren op nog onbekend terrein waardoor nieuwe inzichten ontstaan, visioenen van een mooiere en betere wereld, en soms zelfs de revolutie. Zo bezien zouden de twee beroepsgroepen natuurlijke bondgenoten moeten zijn in het streven naar een rechtvaardige samenleving. Toch is de veelbelovende ‘driehoek’ kunst, wetenschap en samenleving nog lang niet vanzelfsprekend.  

  • Zippora Elders - gastcurator van New New Babylon - onderneemt in dit essay een speelse tocht langs Constants oeuvre om te onderzoeken hoe zijn werk kan aanzetten tot meer artistieke opstandigheid en verbeelding voorbij de status quo.

  • Joke de Wolf laat in deze longread zien hoe ‘Babylon’ in brede zin — van Bijbelse stad tot winkelcentrum — raakt aan Constants utopische visie en zet daar hedendaagse artistieke perspectieven op kolonialisme, identiteit en verbeelding tegenover. New New Babylon als een mozaïek van toekomstbeelden waarin kunstenaars hun zorgen én hun hoop vormgeven - en hoe dat van alle tijden is.