06 december 2014 t/m 17 mei 2015

Ontbloot

The Vincent Award Room

Volle en ronde heupen, kleine borsten, roomblanke huid en een weelderige bos haar. In de zestiende eeuw was dit het toonbeeld van de ideale vrouw. Het vrouwelijk naakt is binnen de kunstgeschiedenis een steeds terugkerend onderwerp. Hoe de eigentijdse kunst met dit thema omgaat is te zien in de tentoonstelling Ontbloot in The Vincent Award Room, waarbij werken afkomstig uit The Monique Zajfen Collection gecombineerd zijn met collectiestukken van het Gemeentemuseum Den Haag. In tegenstelling tot het traditionele, geïdealiseerde naakt zijn de werken expliciet, surrealistisch soms zelfs angstaanjagend.

Op het eerste gezicht ogen de tekeningen en werken op papier in Ontbloot pornografisch. Opvallend is echter dat het niet zozeer om de fysieke aantrekkelijkheid van de geportretteerde vrouwen gaat, maar eerder om hun gemoedstoestand. Er worden verhalen gesuggereerd, gefluisterd. Deze zijn kwetsbaar, dromerig, maar ook sinister en verontrustend. De kleur, schilderwijze en omgeving waarin de naakten zijn geplaatst, dragen bij aan de onwerkelijke en desolate stemming. Met werk van Lisa Yuskavage, Michael Kirkham, Martin Eder, Mike Kelley en George Condo.

The Vincent Award, is de belangrijke tweejaarlijkse prijs voor Europese hedendaagse kunst. De prijs bestaat sinds 2000 en is een initiatief van The Broere Foundation ter nagedachtenis aan Monique Zajfen, een geliefde vriendin van de Broere familie en voormalig eigenaar van ‘Gallery 121’ in Antwerpen. Aan The Vincent Award is de ‘Monique Zajfen Collection’ gekoppeld. Het fundament van deze collectie bestaat uit aankopen van werken van winnaars van The Vincent Award, uitgebreid met andere aankopen op het gebied van hedendaagse kunst. De collectie is in langdurig bruikleen van het Gemeentemuseum Den Haag.