08 mei 2004 t/m 26 september 2004

Ooievaars in de Stijlkamers: Kraam en doop in Nederland

Persbeeld tentoonstelling Ooievaars in de Stijlkamers: Kraam en doop in Nederland

Naar aanleiding van de geboorte van prinses Catharina-Amalia toont het Gemeentemuseum in de Stijlkamers kledingstukken uit de eigen collectie die verband houden met de periode van de kraamtijd tot de Christelijke doop. De presentatie bevat prachtige 18de-eeuwse doopjurken van cremekleurige zijde, modieuze witte katoenen doopjurken uit de 19de-eeuw, geborduurde doopkleden, doopkussens en geboortekussens.

Ook voorwerpen die verband houden met geboorte, als zilveren pillegiften, luiermanden en wiegen te zien. De tentoonstelling is een vervolg op de expositie die het voormalig Nederlands Kostuummuseum (nu in de kostuumcollectie van het Gemeentemuseum) in 1968 organiseerde naar aanleiding van de geboorte van prins Willem Alexander in 1967.