Vogels, vogels, vogels

Gerhard Heilmann (1859-1946) was een van de eerste onderglazuurschilders van Royal Copenhagen, en werd binnen de fabriek al snel een van de richtinggevende kunstenaars. Heilmann had zowel een artistieke als wetenschappelijke interesse in vogels en zou later in zijn carrière naam maken als ornitholoog. Zijn invloedrijke publicatie The Origin of Birds (1926) wordt nog steeds beschouwd als een klassieker binnen het vakgebied.

Deze vaas toont drie Zuid-Amerikaanse papegaaien in verschillende poses. Vermoedelijk vond Heilmann zijn onderwerp voor deze atypische voorstelling in de dierentuin van Kopenhagen, die zich vrijwel naast de nieuwe fabrieken van Royal Copenhagen aan de rand van het oude centrum bevond. Heilmann heeft de papegaaien tot de essentie teruggebracht, zonder dat ze daarbij aan karakter hebben ingeleverd. Voor de tonale achtergrond worden hun blauwe lichamen bijna silhouetten. De vogels zitten op kronkelende boomtakken die, als een soort banddecoratie, over de hele vaas meanderen.

Vermoedelijk gedwongen door de nog beperkte technische mogelijkheden op dat moment gebruikte Heilmann voor deze vroege vaas een gereduceerd kleurenpalet. Wat ook opvalt is dikte van het porselein ten opzichte van latere stukken. In deze vroege, nog relatief experimentele fase meende men dat het dikker uitvoeren van de biscuitvaas de kans op barsten en cracqueleren zou verkleinen.