Projecten

Kunstonderwijs op maat

Kunstonderwijs op maat in samenwerking met Haagse scholen en instellingen.

 

Christelijk Gymnasium Sorghvliet

Leerlingen van het Christelijk Gymnasium Sorghvliet bezoeken ieder jaar het Kunstmuseum. De programmaleider van het voortgezet onderwijs en de kunst-en cultuurcoördinator van de school hebben samen een inspirerend programma voor klas 1 t/m 6 samengesteld. In de onderbouw verkennen we moderne en hedendaagse kunst binnen één discipline. Topstukken uit de schilderkunst, ruimtelijke kunst en mode laten zien hoe experiment en radicaliteit van invloed waren op kunst van de 20ste eeuw. Voor de bovenbouw is er gekozen voor drie activiteiten met een multidisciplinaire benadering: kunst & literatuur, kunst & maatschappij, kunst & muziek.

In vwo 4 verdiepen leerlingen zich met het thema ‘ De weg naar abstractie’ niet alleen in de schilderijen van Piet Mondriaan, maar ook in zijn prachtige toneelstukken.  Leerlingen van vwo 5 worden door het thema ‘Moderne architectuur’ geïnspireerd door het gebouw van Berlage en de  wandschilderingen in onder andere de trappenhuizen van het museum. Op school ontwerpen de leerlingen een schildering voor in hun trappenhuis, en voeren de beste uit. Het hoogtepunt van de doorlopende leerlijn vormt het museumbezoek in het laatste jaar: musici van het Residentie Orkest spelen live bij de kunstwerken om leerlingen de connectie tussen muziek en beeldende kunst te laten horen.

 

Johan de Witt Scholengroep

De Johan de Witt Scholengroep in Den Haag heeft voor een bijzondere vorm van cultuureducatie gekozen. Alle lessen op dit gebied worden gegeven in samenwerking met Haagse instellingen: Korzo Theater, het Nationale Theater, Filmhuis Den Haag, het Residentie Orkest, Popschool Den Haag, Art-S-Cool en Kunstmuseum Den Haag hebben de handen ineen geslagen en samen met de school een bijzonder lesprogramma op maat ontwikkeld: de Kunstroute.

Met alle leerlingen van leerjaar 2 kijken we naar kunstwerken uit verschillende tijden en windstreken in het Kunstmuseum. Allemaal hebben ze te maken met het thema duurzaamheid – het thema waarmee de leerlingen zich ook op de Kunstcampus van school bezig houden.

In leerjaar 3 en 4 gaan we de diepte in: de leerlingen kiezen uit de workshops Schilderkunst, Ruimtelijke kunst of Mode een discipline. Zij verdiepen zich gedurende de module acht weken lang in het vakgebied en werken toe naar een eindpresentatie.