10-12-2017

Mondriaan zeilt mee in Volvo Ocean Race

Op 24 juni 2018 finishen de zeven deelnemende teams in de Volvo Ocean Race voor het eerst in de historie in Den Haag. De stad is dan met recht de ultieme bestemming. Team Brunel is een van de deelnemers in deze legendarische race. Dit Nederlandse team zeilt vanaf Kaapstad richting de finish met een echt Haags voorzeil geïnspireerd op de iconische werken van Piet Mondriaan. Met dit grafisch baanbrekende zeil markeert Den Haag de overgang van het succesvolle Mondriaanjaar naar het jaar 2018 dat in het teken staat van ‘Feest aan Zee’, een jaar vol activiteiten om te vieren dat Scheveningen tweehonderd jaar geleden badplaats werd.

Avontuurlijk en vernieuwend
De Nederlandse schipper van Team Brunel, Bouwe Bekking, is enthousiast over zijn nieuwe zeil. In vaktermen wordt het zeil een ‘mast head code 0’ genoemd: “Mondriaan was zijn tijd ver vooruit. Prachtig in zijn eenvoud en toch was zijn werk echt avontuurlijk. Hij durfde te vernieuwen, uit te dagen, anders te denken. Dat zijn eigenschappen die iedere zeezeiler echt aanspreken. Wij zijn blij dat we Mondriaan aan boord hebben op onze nieuwe ‘mast head code 0’ zeil. Op naar het 24 uurrecord!”

Doorslaand succes
Het afgelopen jaar was de iconische beeldtaal van Piet Mondriaan op zeer veel plekken in Den Haag te zien. Van het stadhuis tot grote hotels, van de Hofvijver tot winkels in de hele stad: overal was het rood, blauw en geel te zien. Er is hiermee aandacht gevraagd voor het feit dat honderd jaar geleden de invloedrijke kunstbeweging De Stijl is opgericht met Piet Mondriaan als belangrijkste lid.

In binnen- en buitenland is dit jaar uitgebreid gecommuniceerd dat de grootste collectie Mondriaans ter wereld permanent in het Gemeentemuseum Den Haag is te zien.

Het Mondriaan jaar mag een doorslaand succes genoemd worden, want vele nationale en internationale bezoekers bezochten de stad en het museum. De campagne heeft aangetoond dat de kunstenaar Mondriaan verbindt en inspireert. Mondriaan is daadwerkelijk ontdekt, massaal omarmd door jong en oud en overduidelijk voor altijd verbonden met de stad Den Haag.

Finish Volvo Ocean Race tijdens 200 jaar badplaats
Het komende jaar zal met ‘Feest aan Zee’ een soortgelijk effect teweeg worden gebracht. Gedurende het feestjaar is er een uitgebreid activiteitenprogramma met de finish van de Volvo Ocean Race als absolute hoogtepunt.

Karsten Klein, wethouder gemeente Den Haag: ‘Een mooiere manier om Scheveningen als badplaats wereldwijd in de kijker te zetten bestaat er eigenlijk niet. Met dit initiatief – een Mondriaan spinakerzeil voor Team Brunel – laat Den Haag zien dat het de ultieme bestemming is voor de Volvo Ocean Race teams. Maar we laten ook zien dat Den Haag de ultieme bestemming is voor dagjesmensen en toeristen. Een stad met vele gezichten: een bruisende sportieve stad aan zee, een badplaats maar ook een stad waarin kunst een hoofdrol speelt met een aantal musea van wereldniveau.”