21-06-2018

Vlag en Wimpel voor Joost Swarte

Het kinderkunstboek En toen De Stijl door Joost Swarte heeft een Vlag en Wimpel - een eervolle vermelding - toegekend gekregen van de Penseel jury.

In het kunstprentenboek bezoekt een kat de ateliers van negen kunstenaars gelieerd aan De Stijl. Ook neemt hij een kijkje bij een Bauhaus-werkplaats. Met zijn befaamde ‘klare lijn’ toont striptekenaar Joost Swarte de diversiteit van een kunstbeweging die is uitgegroeid tot een icoon van moderniteit over de hele wereld. Het is Swartes eerste prentenboek voor alle leeftijden.

En toen De Stijl is een initiatief van het Gemeentemuseum Den Haag in samenwerking met Uitgeverij Leopold ter gelegenheid van het 100-jarig jubileum van De Stijl. De originele tekeningen uit het boek zijn in 2017 getoond in het museum als onderdeel van de diverse tentoonstellingen over Mondriaan en De Stijl.

De CPNB kent de Vlag en Wimpels toe op voordracht van een onafhankelijke jury. Die stond dit jaar onder voorzitterschap van grafisch ontwerper Marlies Visser.