Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
38.1
‘I believe in pink’, zei Audrey Hepburn ooit. Roze, zeker felroze, is een kleur van uitersten: van meisjesachtig tot punk, van vrouwelijk tot mannelijk, van onschuldig tot erotisch.
Roze als ‘kleur voor meisjes’ dateert echter pas uit de jaren 1930. In de achttiende eeuw was roze nog een neutrale unisekskleur, die gold als een teken van elegantie.
De nazi’s gebruikten in de concentratiekampen een roze driehoek om homoseksuele mannen te merkten. De roze driehoek werd later een geuzenteken in de homo-emancipatiebeweging.
Anno 2020 wordt roze in toenemende mate weer ‘genderneutraal’ gedragen. Er is sinds 2012 zelfs sprake van ‘Millennial Pink’, dat juist als ‘androgyn’ wordt omschreven.
38.2
Shocking pink werd in de jaren 1930 beroemd door ontwerpster Elsa Schiaparelli, die het haar signature colour maakte.
Schiaparelli vertelde in haar biografie Shocking Life (1954) dat haar - overwegend witte - modepubliek aanvankelijk moeite had met haar shocking pink, omdat het werd gezien als een kleur die vooral werd gedragen door Afro-Amerikanen. Deze opmerking werd meteen al gecensureerd in de Amerikaanse versie van haar publicatie.
Werd felroze inderdaad veel gedragen door Afro-Amerikanen? Dapper Dan, modeontwerper in Harlem (New York), beaamt dit:
‘In the 1970s all the alpha guys in Harlem wanted a pink leather coat with a black Persian lamb collar. That coat was Gucci before Gucci. The closer you move to the millennial generation, the pinker it gets.’