Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
In zijn werken met bommenwerpers, waarin hij gebruik maakt van het bekende beeld van een Boeing B-52-vliegtuig dat bommen afwerpt boven Vietnam, levert Vostell scherpe kritiek op de consumptiecultuur. De explosieven die gewoonlijk uit het ruim van het vliegtuig vallen, zijn in de werken vervangen door verschillende goederen. Met behulp van de lippenstiften die het vliegtuig in Lippenstiftbomber dropt, lijkt Vostell een verband te leggen tussen het consumentisme en de apathie tegenover oorlog en onrechtvaardigheid in zijn tijd. De consumptiegoederen die door B52 worden afgeworpen, lijken te zinspelen op een andere gebeurtenis die tien jaar eerder plaatsvond: de luchtbrug na de Blokkade van Berlijn in 1948-49, toen de geïsoleerde stad werd bevoorraad door een continue stroom Britse en Amerikaanse vrachtvliegtuigen.
Featuring a well-known image of a Boeing B-52 plane dropping bombs over Vietnam, Vostell’s works featuring bombers offer a staunch critique of consumer culture. In the works, the explosives usually dropped from the belly of the plane are replaced by various goods. With the lipsticks dropped by the plane in Lippenstiftbomber, Vostell seems to equate consumerism with apathy towards contemporary war and injustice. The consumer goods dropped from B52 seem to allude to another event ten years prior: the airlift following the Berlin Blockade of 1948-49, when the isolated city was supplied by a continuous flow of British and American cargo planes.