Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
BESCHRIJVING
Achthoekige voet, vlakke bodem met stermotief. Conisch lichaam, versierd met imitatie diamantslijpsel, waarboven rand met acanthusvoluten op ruwe achtergrond. Hoekig oor met ribbels. Gewelfd achthoekig deksel.
COMMENTAAR
De meest revolutionaire uitvinding van de negentiende eeuw was wel die van het machinaal persen van glas. Deze techniek werd omstreeks 1820 in Amerika voor het eerst toegepast en vanaf 1830 in heel Europa. Glas werd als sinds de klassieke oudheid handmatig in een vorm geblazen. De negentiende-eeuwse ontwikkeling bestaat hieruit dat een portie vloeibaar glas in een hete, metalen binnen- en buitenmal wordt geperst. Het vullen van de buitenmal en het mechanisch neerlaten van de binnenmal vereiste een team van twee mensen die zo snel een serieel product konden vervaardigen dat goedkoper was dat geblazen glas. De persmallen konden worden voorzien van een rijke decoratie die in eerste instantie geslepen glas nabootste. De mallen waren in principe eindeloos bruikbaar. Zie o.a. Lattimore 1979; Spillman 1981; Hajdamach 1991, p. 330-357; Te Duits 1991.
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 468
Vermelde literatuur/referenties:
Te Duits 1991
Th. te Duits, cat. tent. Geperst glas uit Leerdam, Leerdam (Nationaal Glasmuseum), Assen (Drents Museum) 1991
Hajdamach 1991
C. Hajdamach, British Glass 1800-1914, Woodbridge 1991
Lattimore 1979
C.R. Lattimore, English 19th-Century Press-Moulded Glass, Londen 1979
Spillman 1981
J. Spillman, cat. American and European Glass, Corning, New York (Corning Museum of Glass) 1981