11-03-2021

Stemmen in het mooiste stembureau van Nederland

Kunstmuseum Den Haag op 17 maart geopend als stembureau

Foto: Mounir Raji

De musea zijn voorlopig nog gesloten. Toch mag Kunstmuseum Den Haag op woensdag 17 maart voor één dag de deuren openen: niet als museum, maar als stembureau. Als vanouds dwalen door de zalen is nog niet mogelijk, maar: om je heen kijken mag. Zo kan het zijn dat de kiezer op de route naar het stemhokje een glimp opvangt van de splinternieuwe Bob Bonies tentoonstelling. Directeur Benno Tempel: “We willen de kiezers in Den Haag hiermee een moment van troost en hoop voor de nabije toekomst bieden”.

Het is alweer de elfde keer dat Kunstmuseum Den Haag dienst doet als stembureau, maar deze keer is het extra bijzonder. Al maanden geven de vele trouwe bezoekers aan te snakken naar het moment waarop het museum de deuren weer mag openen. Er is door een enkeling zelfs aangeboden om te komen stofzuigen in de tentoonstellingszalen om maar van de kunst te kunnen genieten. Benno Tempel: “We zien een enorme behoefte aan kunst en cultuur in de samenleving. Het is verdrietig dat we als museum voorlopig nog gesloten moeten blijven. Maar op deze manier kunnen wij alvast een beetje vooruitblikken. Museumbezoek is relatief eenvoudig veilig te organiseren. Dat zien wij ook nu weer in de voorbereidingen voor de verkiezingsdag. De veiligste route was snel duidelijk. Zo draaien we alvast warm voor de heropening.”

Kunstwerk nummer één in de collectie
Hoewel de tentoonstellingen niet kunnen worden opengesteld krijgt de kiezer toch een portie kunst mee onderweg naar de stembus. Denk bijvoorbeeld aan de muurschilderingen van Sol LeWitt in de centrale hal, de balie van Joep van Lieshout en een glimp van de tentoonstellingen van Bob Bonies en Bas van Beek die men op de route passeert, maar niet in de laatste plaats ook aan het prachtige museumgebouw van architect H.P. Berlage zelf. Niet voor niets is het gebouw opgenomen als object nummer één in de collectie van het Kunstmuseum. Het is momenteel zelfs het onderwerp van de tentoonstelling Het gedroomde museum – Berlages meesterwerk, waarin de geschiedenis, de architectuur maar ook de bezoekersbeleving centraal staan. Deze tentoonstelling is inmiddels al opgebouwd en zal meteen vanaf de heropening te zien zijn tot en met 20 juni.

Het Kunstmuseum is op 17 maart geopend van 07:30 tot 21:00 uur. Iedereen in het bezit van een geldig stembiljet kan zonder reservering vooraf in het museum stemmen. Er is een vaste route naar het stemloket waar niet van kan worden afgeweken. Zonder geldig stembiljet wordt geen toegang verleend, ook niet in aanwezigheid van iemand met een stembiljet. Op de extra ingelaste stemdagen maandag 15 en dinsdag 16 maart is het museum geen stembureau.