Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
Mensen zien – anders dan dieren – de meeste kleuren. Dat maakt ons uniek en verbindt ons. Het verklaart deels onze liefde voor kunst en mode. Kleur ervaren wekt gevoel bij ons op. Een kleur komt via onze ogen binnen, maar krijgt betekenis in ons brein.
Een modekleur is nooit zomaar een kleur. Het is vaak een kleur met een boodschap. Maar een kleur krijgt pas betekenis, wanneer de maatschappij deze er aan geeft. Welke betekenis een kleur krijgt, kan per cultuur en tijd verschillen. Kleur in de mode werkt dus vaak als een code, waarvan we lang niet altijd de betekenis (meer) kennen. De uitdaging is natuurlijk om deze codes te kraken. Over de symboliek van kleur in mode zijn veel verhalen te vertellen. Over hier en nu, maar ook over toen en over ver van hier.
Het modebeeld van nu sprankelt van kleur. Toeval of niet? ‘In difficult times, fashion is always outrageous’, zei modeontwerpster Elsa Schiaparelli ooit. Zelf was zij dol op ‘shocking pink’. Diezelfde kleur zien we momenteel terug in de mode, evenals andere felle unikleuren. Juist in een tijd van crisis, die inktzwart voelt, is kleur zeer welkom voor ons gemoed. Want kleur roept niet alleen emoties op, kleur verbindt ook, inspireert en geeft hoop.