Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
In Railroad to America (Railroad Collage) combineert Lurie een pornografische foto, die uit de context van clandestiene seksuele activiteit is gelicht, met de foto van een stapel lijken op een treinwagon. Zo creëert Lurie een voorstelling waarin het verlangen om te kijken wordt beantwoord door de gruwel van het zien. Elke illusie dat de striptease plaatsvindt tegenover de doden, wordt ondermijnd door de witte gescheurde randen rond de pin-upfoto en de grotere afmetingen ervan.
Toen Lurie zijn collages maakte, was de toegang tot zowel foto’s van de Shoah als pornografische afbeeldingen van vrouwen aan strenge regels onderworpen. Door de preutsheid van de naoorlogse seksuele moraal en de historische schaamte over de Shoah werden deze beelden niet als algemeen aanvaardbaar beschouwd.
-------------------------------------------------------------------------------------
In Railroad to America (Railroad Collage), Lurie combines a single pornographic photograph, torn out of its context of clandestine sexual activity, with the photograph of a heap of corpses on a railway wagon. In this way, Lurie creates an image where the desire to look is met by the horror of seeing. Any illusion that the striptease is taking place in front of the dead is undermined by the white torn edges around the pinup photograph and by its larger proportions.
When Lurie’s collages were made, visual access to both photographs of the Shoah and pornographic images of women were subject to strict regulations. The bashfulness of postwar sexual morality and the historical shame over the Shoah were the reasons that these images were not considered as publicly acceptable.