Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
Boris Lurie begint eind jaren ’50 documentairefoto’s van vernietigingskampen in zijn werk samen te voegen. De afbeeldingen die hij gebruikt, waren in 1945 afgedrukt in Britse en Amerikaanse tijdschriften naast advertenties voor lingerie, schoenen, cosmetica en andere consumptiegoederen. In zijn Saturation Paintings combineert Lurie de kampfoto’s uit de tijdschriften met pin-ups. In zijn ogen heeft deze oververzadiging aan beelden geleid tot een voyeuristische, oppervlakkige receptie van de Shoah. Door deze historische beelden in een nieuwe context te plaatsen, benadrukt Lurie de absurde plaatsing van advertenties en maakt hij de toeschouwer opnieuw bewust van de gruwelijke inhoud van de foto’s.
-------------------------------------------------------------------------------------
Boris Lurie started juxtaposing documentary photographs from death camps in his art in the late 1950s. The used images had been printed in British and American magazines in 1945 alongside advertisements for lingerie, shoes, cosmetics, and other consumer goods. In his Saturation Paintings, Lurie combines the camp-pictures from the magazines with pin-ups. In his eyes, this oversaturation of images resulted in a voyeuristic, superficial reception of the Shoah. By recontextualizing these historic images, Lurie emphasizes the absurd placing of advertisements while making the viewer aware of the photographs’ horrifying content once again.