Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
Wiebke Siem’s inspiraties zijn niet gelimiteerd tot de geschiedenis van de beeldende kunst, maar omvatten ook vaak verwijzingen naar (klassieke) muziek, zoals in deze installatie Die Böse Farbe. De titel komt oorspronkelijk van een gedicht van de negentiende-eeuwse dichter Wilhelm Müller (1794-1827), dat later met andere gedichten door de eigentijdse componist Franz Schubert (1797-1828) is verwerkt tot de liedercyclus Die Schöne Müllerin. Een melancholiek verhaal waarin de niet-wederkerige verliefdheid van een jonge man voor een molenaarsdochter wordt bezongen, en eindigt wanneer de jongen uit wanhoop en jaloersheid zichzelf verdrinkt in een beek. Schubert schreef het stuk tijdens een dieptepunt van zijn leven, geteisterd door ziekte, depressie en bovendien straatarm, nadat een aantal financiële keuzes slecht voor hem hadden uitgepakt. De houding van het figuur dat hier over de tafel gedrapeerd ligt, versterkt het gevoel van melancholie dat uit Schuberts muziekstuk spreekt.