29 februari 2020 t/m 13 april 2020

Gerard Verdijk

Gerard Verdijk, Fetish + tabou, 2000, 42,2 x 57,7 cm, acrylverf op papier, Kunstmuseum Den Haag.

De werken van de Haagse kunstenaar Gerard Verdijk (1934-2005) zijn soms zo verschillend dat ze bijna van meerdere kunstenaars zouden kunnen zijn. Door een schenking van werken op papier kan Kunstmuseum Den Haag – samen met de al aanwezige werken – nu een volledig beeld geven van de ontwikkeling van zijn uiteenlopende oeuvre.

In veel van de getoonde werken is Verdijks fascinatie met tegenstellingen duidelijk zichtbaar. Zo maakte hij vanaf 1967 vaak een tweedeling op het vel papier en beperkte hij zich verder tot twee hoofdvormen. Eerst waren dat twee rechthoeken met verschillende lineaire patronen, later ook andere vormen die elkaars tegenbeeld lijken te zijn. Zo zijn op het werk Structure different (1982) twee groene ronde vormen te zien, waarvan Verdijk in een binnen en in de ander juist buiten de lijntjes kleurt.

In zijn latere werken verdwijnt die tweedeling van het papier, en strekt de compositie zich juist uit over het hele blad. Na zijn kennismaking met Japan en het oosterse gedachtengoed is Verdijk op zoek naar een perfecte balans in de ruimte die – soms op een bijna leeg vel - wel in beslag wordt genomen. Op die manier worden zijn tekeningen poëtisch en meditatief, soms bijna ondoorgrondelijk.

Verdijk kwam oorspronkelijk uit het Brabantse Boxmeer, maar bleef een leven lang verzot op de stad Den Haag. Tot hij naar Frankrijk verhuisde in 1994, heeft hij er altijd gewoond. In de jaren vijftig en zestig was hij onderdeel van een bruisend en vernieuwend Haags kunstleven. Kunstenaar Theo Bitter noemde het ook wel een ‘Haags antwoord op CoBrA’.

Verdijk trad in die periode toe tot de kunstenaarsgroep Fugare, waar ook Jaap Nanninga en Willem Hussem lid van waren. Eerder was hij onderdeel van de groepstentoonstelling Haagse kunstenaars (1959) in het Kunstmuseum. Al die vernieuwende bedrijvigheid in Den Haag werd door critici al snel gedoopt tot de Nieuwe Haagse School. Hoewel Verdijk altijd zijn eigen weg ging, was hij een onuitwisbaar onderdeel van die bijzonder creatieve periode in de hofstad.  

In zijn werk bleef Verdijk altijd op zoek naar de tegenstelling in universele begrippen. In 1972 had hij een solovoorstelling in het Kunstmuseum, en in 1993 in het Stedelijk Museum Amsterdam. Door de jaren heen was zijn werk onder andere te zien in Japan, Frankrijk, de Verenigde Staten en Italië.