15 oktober 2016 t/m 22 januari 2017

Tomas Rajlich.

Verfstructuren

Het raster is de maat der dingen in het werk van Tomas Rajlich (1940). Zijn uitgangspunt is doorgaans een netwerk van horizontale en verticale lijnen, waar hij vervolgens met losse penseelstreek overheen schildert.

With a loose handling of paint and a strong feel for matter, he endows the painted surface with an inimitable sense of cadence.

Omringd door kunstenaars als Jan Schoonhoven, Armando, Herman de Vries en Henk Peeters, ontwikkelt Tomas Rajlich in de loop van de jaren zeventig zijn unieke beeldtaal. Aanvankelijk maakt hij voornamelijk inkttekeningen op papier met lijnenstructuren. Later ontdekt hij de mogelijkheden van verf en penseel, en groeit uit tot een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Fundamentele Schilderkunst. Verwant aan de Minimal Art, is dit een verzamelnaam voor werken waarin een onderzoek naar de formele eigenschappen van het schilderen - als schaal, lijn, vorm, kleur en materiaal – centraal staat.

Kenmerkend voor Rajlichs oeuvre is zijn sensitieve benadering van het materiaal. Met een los schildergebaar en een uitzonderlijk gevoel voor kleur, glans en substantie, construeert hij geschilderde oppervlakken waarin textuur en structuur de hoofdrol spelen.