groep 6,7,8

Dichter bij kunst

 

In deze museumles spelen kunst- en taalonderwijs samen de hoofdrol. De kinderen ontdekken dat er verschillende manieren zijn om tot een gedicht te komen.

De leerlingen gaan met een clipboard, werkbladen en schrijfgerei op een dwaaltocht langs uiteenlopende schilderijen en beelden in het Kunstmuseum. Samen kijkend laten zij zich inspireren, al schrijvend en zelf voorlezend brengen de kinderen hun indrukken en ervaringen onder woorden.

Juist de kinderen met een anderstalige achtergrond, of introverte leerlingen, kunnen bij het maken en voordragen van hun gedichten ineens een kant van zichzelf laten zien die iedereen versteld doet staan.

 

 

Voor: groep 6,7,8

Tentoonstelling: diversen

Locatie: Kunstmuseum Den Haag

Duur: 75 minuten

Prijs: € 4,- per leerling

In de klas: (verwacht)

Lesdoelen: De leerlingen luisteren naar en lezen zelf gedichten hardop voor | De kinderen brengen op een associatieve manier gedichten in verband met schilderijen en omgekeerd | De kinderen schrijven zelf poëzie naar aanleiding van kunstwerken.

Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie | Nederlands | Oriëntatie op jezelf en de wereld