Sherrie Levine [1947]

After Walker Evans

In de fotografie bestaat geen origineel product (unicum) zoals dat geldt voor tekeningen, schilderijen en beeldhouwwerken. Foto's zijn afdrukken van negatieven waarvan geen 'origineel' bestaat; het origineel kan alleen gevonden worden in de wereld die wordt gefotografeerd. Omdat een foto nooit een origineel is, kan het oneindig vaak worden gereproduceerd zonder dat deze ooit gezien zal worden als een 'vervalsing' of 'kopie'. We spreken dan slechts van een 'nieuwe afdruk'. Reproduceerbaarheid is de essentie van fotografie. In de jaren 70 en 80 wordt door de toenemende macht van musea, galeries en veilinghuizen de reproduceerbaarheid van fotografie genegeerd en verschillende kunstenaars komen daar tegen in opstand. Een van deze kunstenaars is Sherrie Levine. Zij levert met haar werk kritiek op de kunstwereld door kopieën van foto's uit tentoonstellingscatalogi te maken, liefst van beroemde fotografen zoals Walker Evans (1903-1975). Deze foto's blaast ze op tot enorme proporties en stelt ze vervolgens tentoon onder haar eigen naam, met in de titel een verwijzing naar de oorspronkelijke fotograaf.

Men kan zeggen dat Levine geen foto's maakt, maar foto's neemt. Ze creëert niets, ze neemt een foto van iets dat al bestaat, wat in wezen alle (ongemanipuleerde) fotografie doet. Ze kopieert geen origineel, maar geeft een weergave van wat ze ziet, van iets dat zich al in de werkelijkheid bevindt. Je kunt volgens Levine niet iets een kopie of diefstal noemen als er geen echt origineel van bestaat. Ze keert zich daarom tegen de gevestigde kunstwereld die volgens haar de kracht van de fotografie ondermijnt door bepaalde afdrukken (vintages) te behandelen als 'origineel' en hoge prijzen vraagt voor beperkte oplages. Echter, na de eerste storm van verontwaardiging wint Levine's fotografie snel aan populariteit en wordt ze omarmd door de instanties waar ze zich in eerste instantie tegen heeft verzet. Met als gevolg dat de kunsthandel aan haar niet-originele fotografie het kenmerk 'origineel werk' toevoegt inclusief pittig prijskaartje, terwijl dit nou precies is waar zij tegen strijdt.

Afmetingen
hoogte 16,0 cm ; breedte 24,0 cm
Materiaal
gelatinezilverdruk
Datum
1981
Objectnummer
0273034
Kunstmuseum Den Haag