Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
BESCHRIJVING
Beker met licht ingestoken bodem. Gekerfde voetrand. Cilindrisch lichaam met uitbuigende mondrand. Opgesmolten vertikale witte glasdraden 'a fili', bij de mondrand iets afbuigend. Drie leeuwenmaskarons, afgewisseld met drie kleine gedraaide noppen. Op maskerons sporen van verguldsel.
COMMENTAAR
Het Kunstmuseum bezit twee hoge bekers die met hun witte glasdraden en – in het geval van de Nederlandse beker – vergulde leeuwenmaskerons, tot de luxe bierglazen gerekend kunnen worden. De Stangen heeft een onmiskenbaar Duits model. Het Nederlandse type met rechte of spiralende fili is gedurende een lange tijd in gebruik gebleven en wordt veel als bodemvondst aangetroffen. Niet alleen Antwerpen maar ook Amsterdam was een belangrijk productiecentrum van deze bekers, zie Henkes 1994, p. 170 en verder. Zie voor toeschrijving aan glashuis De Twee Rozen artikel Michel Hulst 2013 en Kitty Laméris 2013
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 94
Vermelde literatuur/referenties:
Henkes 1994
H. E. Henkes, Glass zonder glans. Vijf eeuwen gebruiksglas uit de bodem van de Lage Landen 1300-1800, Rotterdam (Rotterdam Papers 9) 1994
Hulst 2013
M. Hulst, ‘Glazen met maskerons en leeuwenkopstammen uit Amsterdamse bodem. Een eerste aanzet tot de identificatie van zeventiende-eeuwse Amsterdamse façon de Venise’, in: Vormen uit Vuur 221 (2013) 20-39