Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
BESCHRIJVING
Imitatie berkemeier op gekartelde voetrand, hoog ingestoken bodem. Cilindrische schacht met zes opgelegde doornnoppen, doorlopend in conische kelk. Op overgang schacht in kelk gladde glasdraad.
COMMENTAAR
Vanaf de late jaren vijftig heeft J.T. Böhm glazen in historiserende vormen vervaardigd. Deze veelal woudglasmodellen zijn aan de lamp geblazen uit lichtgroen glas, waarvoor hij naar eigen zeggen chiantiflessen samensmolt met een Oost-Duitse glassoort om zo een fijne belletjesstructuur te bereiken. Het bekertje in de collectie van het Kunstmuseum is volgens Böhm een van zijn vroegste experimenten. Böhm, die stelt dat het hem er geenszins om te doen was falsificaties op te markt te brengen, heeft sommige van zijn glazen onder eigen naam tegen geringe bedragen verkocht. Toch duiken zijn glazen regelmatig in de handel op als authentiek Waldglas, zoals ook het geval was met dit glas. Niet alleen het lage gewicht en het gelijkmatig ‘verouderde’ materiaal met een té felle kleur, maar ook het uitzonderlijk kleine model roepen volgens de huidige inzichten onmiddellijk twijfels op over de authenticiteit van het object. Het Kunstmuseum Düsseldorf heeft eenzelfde, door Böhm vervaardigde berkemeier van kleurloos glas. (Ricke 1989, p. 348)
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 38
Vermelde literatuur/referenties:
Ricke 1989
H. Ricke, cat. Glaskunst, Refles der Jahrhunderte. Meisterwerke aus dem Glasmuseum Hentrich des Kunstmuseums Düsseldorf im Ehrenhof, Düsseldorf 1989