kleurontwerp Vilmos Huszár [1884-1960], ontwerp meubels Pieter Jan Christoffel Klaarhamer [1874-1954]

Jongensslaapkamer Villa Arendhoeve van de familie Bruynzeel

Kunstbeweging De Stijl is tot op de dag van vandaag van grote invloed op de kunst in Nederland en internationaal. Vilmos Huszár (1884-1960) maakt met o.a. Bart van der Leck (1876-1958), Theo van Doesburg (1883-1931), Piet Mondriaan (1872-1944) en Gerrit Rietveld (1888-1964) deel uit van deze groep. Kunstenaar Theo van Doesburg neemt in 1917 het initiatief tot het oprichten van het tijdschrift De Stijl. De Stijl-kunstenaars zoeken naar een nieuwe kunstvorm die past bij de toekomst en die van toepassing is op de hele samenleving: in vormgeving, in architectuur en ook in meubels en andere gebruiksvoorwerpen.



De in Hongarije geboren Vilmos Huszár (1884-1960) is een van de meest loyale kunstenaars van De Stijl. Huszár heeft veel interesse in het combineren van schilderkunst, interieurontwerp en de leefomgeving in abstracte werken. In Voorburg woont hij vlak bij Cornelis Bruijnzeel, directeur van de Bruynzeelfabrieken en ondersteuner van De Stijl. Bruijnzeel heeft vooruitstrevende ideeën over moderne productiemethoden en belangstelling voor eigentijdse kunst. Nadat Huszár al eerder wat werk voor hem deed, vraagt hij hem een nieuw ontwerp te maken voor de slaapkamer van zijn twee zoons, Cees en Wim.



Huszár ontwerpt de hele kamer als eenheid, als een ‘ruimte-kleur-compositie’. Het gebruik van de heldere kleuren baseert hij op het werk van Vincent van Gogh: het beroemde schilderij van de slaapkamer in Arles en zijn ideeën over kleur. Van Gogh schrijft aan zijn broer dat complementaire heldere kleuren een gevoel van rust geven. Stevige en eenvoudige meubels versterken dit. Helaas, voordat de kamer klaar is gaan de meubels verloren tijdens een brand in de fabriek waar ze opgeslagen zijn. Ze worden uiteindelijk opnieuw gemaakt in een goedkopere houtsoort. Huszár grijpt de gelegenheid aan om de meubels van een verflaag te voorzien. De herinrichting van deze jongensslaapkamer is het begin van een groot aantal interieurontwerpen waarin Huszár de kleurexperimenten die hij in zijn schilderijen toepast ‘in de praktijk’ kan brengen.



Het Kunstmuseum Den Haag heeft een rijke verzameling werken van De Stijl-kunstenaars. Het museum huist niet alleen ’s werelds grootste collectie van Piet Mondriaan, maar ook werk van o.a. Theo van Doesburg, Bart van der Leck en Gerrit Rietveld. Van Vilmos Huszár heeft het museum schilderijen, glas-in-lood en posterontwerpen.

Afmetingen
kast: hoogte 135,5 cm ; breedte 127,5 cm ; diepte 53,0 cm
ledikanten: hoogte 120,0 cm ; breedte 210,0 cm ; diepte 95,0 cm
stoelen: hoogte 90,0 cm ; breedte 40,3 cm ; diepte 42,2 cm
kussens: breedte 42,0 cm ; diepte 42,0 cm
nachtkastje: hoogte 90,0 cm ; breedte 45,0 cm ; diepte 41,0 cm
bidet: hoogte 47,0 cm ; breedte 32,5 cm ; diepte 52,0 cm
groot tapijt: breedte 299,0 cm ; diepte 189,0 cm
klein tapijt: breedte 205,0 cm ; diepte 107,0 cm
3 ramen: hoogte 114,5 cm ; breedte 32,0 cm
1 raam: hoogte 37,0 cm ; breedte 29,5 cm
Materiaal
houten meubels, wollen tapijten en kussens, glas-in-lood ramen
Datum
circa 1920
Plaats vervaardiging
Nederland
Objectnummer
1041551
Kunstmuseum Den Haag