Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
Midden op de foto
BESCHRIJVING
Iets gewelfde voet met neerwaarts omgeslagen rand. Vijfhoekige in vorm geblazen stam met langgerekte luchtbel en knoop. Conische kelk, gegraveerd met bogen, bloemen en drie medaillons in de vorm van een vierpas, waarin een opvliegende vogel, twee duifjes en een galopperend paard.
VOORSTELLING
Veel in Nederland gegraveerde glazen zijn voorzien van het opschrift 'Aurea Libertas' ofwel 'Gouden Vrijheid'. De bijbehorende voorstelling kan zijn een Hollandse stedenmaagd met een vrijheidshoed op een staf, een opspringend paard of een open kooitje met een wegvliegende vogel. Vrijheidshoed en paard symboliseren de zegeningen van het leven in vrede en vrijheid. Dergelijke afbeeldingen komen voor sinds de late zeventiende eeuw en worden toegepast in tijden van politieke onrust en vrijheidsdrang zoals in de patriottentijd (zie Ritsema van Eck 1995, nr. 116, 333, 554). Het kooitje met de wegvliegende vogel symboliseert over het algemeen de vrijheid (Ritsema van Eck 1995, nr. 210, 225, 334, 335). Als kooi of vogeltje worden begeleid door een jongen en een meisje, zoals we bij gestippelde glazen zien, ligt de vrijheid in een vriendschap of liefdesrelatie meer voor de hand (Smit 1993, p. 26).
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 342
Vermelde literatuur/referenties:
Ritsema van Eck 1995
P. C. Ritsema van Eck, cat. Glass in the Rijksmuseum, II, Zwolle/Amsterdam (Rijksmuseum) 1995
Smit 1993
F.G.A.M Smit, Uniquely Dutch eigtheenth-century stipple-engraving on glass, Peterborough (ongepubliceerd manuscript) 1993