Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
BESCHRIJVING
Vlakke voet, korte balusterstam met knopen, klokvormige kelk met afgeronde basis. Kelk gegraveerd met een bellenblazende putto, waaromheen het opschrift: "O MENSCH AL ZYT GY NOG ZOO WEL / UW LEVEN IS MAAR KINDERSPEL".
VERVAARDIGING
De stippeltechniek op glas werd in de negentiende eeuw nog slechts door enkele graveurs toegepast, waarvan Adams in de vroege negentiende eeuw de meest bekende is. De signatuur Adams of L. Adams is op vijftien glazen aangebracht, maar er niet veel meer over deze stippelgraveur bekend dan zijn glazen. Zelfs de plaats waar hij werkte, blijft vooralsnog onbekend. Zijn gedateerde glazen stammen uit 1805, 1806 en 1816. Zijn werk is veel transparant en licht van toon, vooral in het geboomte. Veel van zijn onderwerpen hebben met de koophandel te maken. Zie Smit 1993, p. 18-19. Andries Melort, van wie het Kunstmuseum ook werk heeft in de diamantlijngravure, is als stippelaar vertegenwoordigd met een klein glasplaatje.
VOORSTELLING
De kwaliteit van de stippelgravure is vrij middelmatig, het glas is niet als gebruikelijk loodhoudend.
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 393
Vermelde literatuur/referenties:
Smit 1993
F.G.A.M Smit, Uniquely Dutch eigtheenth-century stipple-engraving on glass, Peterborough (ongepubliceerd manuscript) 1993