Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
Links op de foto
BESCHRIJVING
Iets ingestoken bodem zonder pontilmerk. Conisch lichaam, misvormd bij de rand, beschilderd met portret in ovaal van jongeman, de tekst "EMAN.DUX.BAV.E.ELEC.MAX.MAR/ 1670" (Maximiliaan II Emmanuel, keurvorst van Beieren 1679-1726); diamantmotief en randversiering met bladgoud.
COMMENTAAR
De hier afgebeelde bekers en Humpen zijn waarschijnlijk in de negentiende eeuw vervaardigd. Tijdens het historisme ontwikkelde zich in Duitsland een grote vraag naar de vrolijk gekleurde Humpen met hun rijksadelaars, keurvorsten, Hofkellerei-wapens en andere aantrekkelijke, typisch Duitse voorstellingen. Vooral in de late negentiende eeuw hebben een aantal firma's en kleinere bedrijven zich gespecialiseerd in het kopiëren van zestiende- en zeventiende-eeuwse bekers met emailbeschildering. Van een aantal van hen zijn catalogi bewaard gebleven. Drie exemplaren in het Kunstmuseum kunnen om drie redenen als negentiende-eeuws worden gekwalificeerd: door de rozig bruine laag die in alle drie de glazen met een kwast op de binnenkant lijkt te zijn aangebracht (zie hier over Spiegl 1980, p. 237); door de vreemde vorm van of juist het ontbreken van pontilmerken; en door de negentiende-eeuws aandoende schilderingen. Zie over negentiende-eeuwse kopieën van Humpen en andere beschilderde glazen Von Saldern 1965, p. 230-240; Von Saldern 1970; Spiegl 1980, p. 214-258.
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 230
Vermelde literatuur/referenties:
Von Saldern 1965
A. von Saldern, cat. German enameled glass, Corning, New York (Corning Museum of Glass) 1965
Von Saldern 1970
A. von Saldern, ‘Originals. Reproductions. Fakes.’, in: Annales 5 (1970), p. 299-318
Spiegl 1980
W. Spiegl, Glas des Historimus. Kunst- und Gebrauchsgläser des 19. Jahrhunderts, Braunschweig 1980