Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
BESCHRIJVING
Beschadigde voet vervangen door zilver rondom een houten kern. Rechte stam met complexe witte slingers, klokvormige kelk met massieve bodem met slordig aangebrachte luchtbellen. Kelk radgegraveerd met een vlinder en een rozentak, waaraan zesbladige Tudor roos en rozenknop. Opschrift en datum in diamantgravure 'De Heer Hendrik Fibbe. 17 10 M/15 D 80' .
HERKOMST
Dit glaasje is gebruikt op de huwelijksdag van Wilhelmina Fibbe en Jan Peppel. In het Frans Halsmuseum en Museum Boijmans van Beuningen bevinden zich vergelijkbare glaasjes: in het Frans Halsmuseum drie glazen met de namen Helena Peppel, Anna Kibon en Nicolaas Hopman (inv.nr. 77-80a-c); in Rotterdam zes glazen met de namen Wilhelmina Fibbe, Dirk Fibbe, Maria Kibon, Jan Peppel, Anna Catharina Fibbe en Jan Scholten (inv.nr. 373-378). Op alle glazen staat dezelfde datum: 15 oktober 1780, de dag waarop Wilhelmina Fibbe in Haarlem met Jan Peppel trouwde. Wilhelmina was een dochter van Dirk Fibbe en Maria Kibon, de zuster van Pieter en Anna Kibon die gehuwd was met Nicolaas Hopman. De bruid had een broer Hendrik Fibbe en een zuster Anna Catharina Fibbe die getrouwd was met Jan Scholten. De bruidegom Jan Peppel had een tante Helena Peppel. Al deze glazen zijn voor deze huwelijksdag gegraveerd door de oom van de bruid Pieter Kibon jr. (1736-1826).
VERVAARDIGING
Het glas voor deze huwelijksdag is gegraveerd door de oom van de bruid Pieter Kibon jr. (1736-1826). Van Kibon is bekend dat hij glazen, waaronder 'Engelse' kelken, importeerde en in Haarlem verkocht. Hij had in de Smeedestraat/ hoek Zuyder-Schoolsteeg een glaswinkel, van 1766-1775 in compagnieschap met zijn oom Hendrik Loomans, van 1775-1803 alleen. Tot op hoge leeftijd heeft hij met de diamant bibberige kleine teksten gegraveerd, daarbij zijn leeftijd vermeldend van 81, 82 respectievelijk 84 jaar.
VOORSTELLING
Ook op de liefde, het huwelijk en de geboorte van kinderen zijn vele heildronken uitgebracht. Net als bij vriendschappen geldt hier dat nergens anders zovele glazen met deze thema's zijn gegraveerd. Voorstellingen als het liefdesgodje Amor, tortelende duifjes, doorboorde harten en ineengeslagen handen als symbool voor eeuwige trouw sieren de glazen. Soms gaat vriendschap over in genegenheid, getuige het opschrift 'De Inclinatie'. Een parend haantje en hennetje staan voor de lichamelijke liefde. Het in blijde verwachting zijn werd wereldkundig gemaakt door een glas met de voorstelling van 'Hansje in de kelder' te laten rondgaan. De kraamvrouw en haar pasgeboren kind werden uit een speciaal gegraveerd kraamglas toegedronken (zie Duysters 2002, p. 159-163).
BRON
Pijzel-Dommisse, Eliëns 2009
J. Pijzel-Dommisse, T.M. Eliëns, cat. tent. Glinsterend Glas. 1500 jaar Europese Glaskunst. De collectie van het Gemeentemuseum Den Haag, Zwolle/Den Haag (Gemeentemuseum Den Haag) 2009, nr. 356
Vermelde literatuur/referenties:
Duysters 2002
K. Duysters, cat. Facetten van Glas. De glascollectie van het Historisch Museum Arnhem., Arnhem (Historisch Museum) 2002