26 april 2008 t/m 07 september 2008

Ah Xian

Persbeeld tentoonstelling Ah Xian

Eerste Europese solopresentatie
De vijf Stijlkamers van het Gemeentemuseum staan deze zomer volledig in het teken van de indrukwekkende porseleinen bustes en levensgrote porseleinen figuren van Ah Xian (Beijng, 1960), die sinds 1989 in Australië leeft en werkt. Xian, voor wie dit de eerste Europese solopresentatie is, decoreert zijn bustes en figuren met traditionele Chinese onderwerpen als draken, vogels, bloemen en landschappen. Tegelijkertijd verhoudt hij zich in zijn werk sterk tot de hedendaagse Westerse maatschappij.

Sydney
Ah Xian emigreert in 1989 naar Sydney, Australië, in eerste instantie om deel te nemen aan een artist-in-residence programma. Xian, die zich in zijn geboorteland vooral met het schilderen had beziggehouden, ontdekt in Australië het porselein, een materiaal dat van oudsher geassocieerd wordt met China. Zelf heeft hij dit ooit als volgt verklaart: “wanneer je van China weg bent, heb je een duidelijkere voorstelling van dat land en de cultuur.” Xian pendelt duidelijk tussen culturen. De vraag naar identiteit staat hierbij centraal.  Hoe kan een kunstenaar opgeleid in een Chinese culturele context zijn waarden en tradities bewaren en tegelijkertijd de hedendaagse wereld betreden, die gedomineerd wordt door Westerse waarden? De presentatie in de Stijlkamers laat zien dat Ah Xian hier een unieke vorm voor heeft gevonden.

Bustes
Een goed voorbeeld is de serie bustes China China (1998 - 2002 ), die hij in de Chinese plaats Jingdezhen (en voor een deel in andere gespecialiseerde steden) in samenwerking met werklieden uit verschillende bakkerijen maakte. Jingdezhen was tijdens de Mingdynastie (1368 – 1644) het centrum van China’s porseleinproductie. Destijds waren er maar liefst 300 ovencomplexen, elk met hun eigen bakspecialisaties. De stijlen, ontwerpen en technieken – waaronder lakwerk en cloisonné - die men in Ah Xians bustes ziet, zijn dezelfde als die in het traditionele werk afkomstig uit Jingdezhen. Doordat deze dessins op tatoeages lijken, maakt Ah Xian ons duidelijk dat culturele achtergrond onuitwisbaar is. Het is echter niet zo dat Xian de Chinese traditie volledig imiteert. Zijn werk wordt gekenmerkt door tegenstrijdigheden.       


De duidelijkste tegenstelling is die tussen de sculpturale vorm van de buste en de geschilderde dessins, waarmee het contrast tussen West en Oost wordt weerspiegeld. De buste maakt onderdeel uit van een Westerse portrettraditie, terwijl de schilderingen ontleend zijn aan Chinese decoratieve tradities. De uitbundige kleuren contrasteren op hun beurt met de bijna meditatieve uitstraling van de grondvorm. De spanning tussen de vorm van de buste en de schilderingen kan daarnaast uitgelegd worden als een representatie van de tegenstelling persoonlijk versus politiek. De bustes zijn namelijk veelal afgietsels van de lichamen van de familieleden van Xian, maar met het gebruik van de typisch Chinese decoraties lijkt Xian tegelijk een statement te willen maken met betrekking tot het ervaren van de eigen culturele wortels buiten het geboorteland.                                                                 

Bij de tentoonstelling, die in samenwerking met de Städtische Museen Heilbronn tot stand is gekomen, verschijnt een Engels/ Duitse catalogus Ah Xian: Skulpturen/ Sculptures (€ 35,-).