06 februari 2016 t/m 16 mei 2016

Jesse Wine

Young Man Red

De installatie Young Man Red roept associaties op met de mobiles van Alexander Calder. Maar ook met Karel Appel en met De Stijl. Jesse Wine (1983) laat zich graag inspireren door andere kunstenaars, maar gaat vervolgens op geheel eigen wijze aan het werk. Net als meer hedendaagse kunstenaars kiest Wine voor keramische technieken. Hij gebruikt deze om gevoel uit te drukken. “Want”, zo vindt hij, “in keramiek zie je vaak letterlijk de hand van de kunstenaar”.

Jesse Wine behoort samen met onder anderen Laura Aldridge, Aaron Angell en Giles Round tot een generatie jonge Engelse kunstenaars die – met succes - de mogelijkheden van klei onderzoeken. Niet om gebruiksvoorwerpen te creëren, maar om een plek op te eisen binnen de hedendaagse kunst. Wine gebruikt diverse keramische technieken en experimenteert met glazuur. Soms creëert hij nieuwe versies van werk van andere keramisten, maar hij vertelt met zijn werk evengoed zijn eigen, vaak heel persoonlijke verhalen. Young Man Red biedt een kijkje in het leven van deze roodharige jongeman. Zijn rode jasje, blauwe korte broek, pet en gymschoenen vormen het uitgangspunt voor de mobiles die doen denken aan het werk van Calder. Elk verbeelden ze een andere scène uit zijn leven; een lunch, een werksituatie en het moment van aankleden waarbij hij moet kiezen welke gympen hij die dag aandoet.

In Den Haag wordt Wines installatie Young Man Red toegespitst op de locatie: de Projectenzaal van het Gemeentemuseum. Wine vindt het belangrijk dat zijn werk wordt geïncorporeerd in het gebouw en ook binnen de collectie en het tentoonstellingsprogramma. Om die reden verwijst hij in de Haagse opstelling naar De Stijl en maakt hij een nieuw werk dat is geïnspireerd op een schaaltje van Karel Appel van wie tegelijkertijd een groots retroperspectief is te zien. Wine bewondert CoBrA-kunstenaars die, net als hijzelf, keramiek gebruikten om gevoel uit te drukken. Dit schaaltje van Appel illustreert dit heel mooi en maakt daarom ook onderdeel uit van de opstelling.

Jesse Wine studeerde aan het Camberwell College of Arts en aan het Royal College of Art (RCA). Hij kwam bij toeval in aanraking met keramiek toen hij voor een uitwisselingsprogramma in New York verbleef en was meteen gegrepen door de mogelijkheden die klei hem boden. De installatie van Wine past uitstekend bij de inspanningen van het Gemeentemuseum om de herwaardering van klei op de kaart te zetten. Eerder was de tentoonstelling Klei! te zien, momenteel een tentoonstelling over Franse keramiek en later in 2016 wordt het werk van Helly Oestreicher getoond.