12 maart 2007 t/m 23 maart 2007

Onderzoek naar de Victory Boogie Woogie

Tweede fase: infrarood- en röntgentechniek

Het wetenschappelijk onderzoek naar de Victory Boogie Woogie (1944) van Piet Mondriaan (1872-1944) gaat van 13 tot en met 23 maart de tweede fase in. Met behulp van infrarood- en röntgentechnieken van Molab, een mobiel laboratorium uit het Europese onderzoeksprogramma Eu-Artech, wil men meer te weten komen over de schilders-praktijk en de ontwikkeling van Mondriaan. Het onderzoek wordt verricht door een wetenschappelijk team van het Instituut Collectie Nederland (ICN), het Gemeentemuseum Den Haag en een Italiaans wetenschappelijk team. Het onderzoek zal plaatsvinden op zaal en is vanachter een glazen wand te volgen voor het publiek.

Mondriaan heeft twee jaar gewerkt aan de Victory Boogie Woogie, die permanent in het Gemeentemuseum Den Haag te bezichtigen is. Hij gebruikte naast verf ook relatief ongebruikelijke materialen als lijm en plakband. Ook hanteerde hij een bijzondere techniek, schraapte bijvoorbeeld verf weg en liet de kwaststreken op verschillende manieren zichtbaar worden. Het doek bleef onvoltooid en is niet gevernist. Door onderzoek te doen naar de materiaalsamenstelling van het schilderij wil men meer inzicht krijgen in de ontstaansgeschiedenis van het schilderij.

Ter voorbereiding op het onderzoek van Molab, dat vanaf 20 maart zal plaatsvinden, verzamelen onderzoekers van het ICN en het Gemeentemuseum van 13 tot en met 16 maart meer gegevens over het schilderij. Het mobiele laboratorium (Molab) is samengesteld uit acht verschillende apparaten die worden bediend door conserveringswetenschappers van vier Italiaanse universiteiten. De apparaten zijn non-destructief en contactloos en kunnen het schilderij op geen enkele manier beïnvloeden. Het laboratorium gebruikt zowel beeld - als analysetechnieken. UV-VIS imaging is een beeldtechniek, net als infraroodkleuren-reflectografie, waarmee zichtbaar gemaakt kan worden hoe bepaalde materialen over het object verdeeld zijn. Met de (contactloze) analysetechnieken, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van Röntgen, ultraviolet en infrarood worden metingen gedaan naar de chemische samenstelling van het materiaal.