05 april 2014 t/m 06 juli 2014

The Vincent Award Room: Matthias Weischer

‘The Vincent Award Room’ is een overzichtelijke ruimte die zich uitstekend leent voor verrassende presentaties. De komende jaren gaat de eigen collectie van het Gemeentemuseum Den Haag hier de confrontatie aan met werken uit ‘The Monique Zajfen Collection’. De eerste tentoonstelling uit deze reeks is gewijd aan Matthias Weischer (1973, Rheine, Duitsland), een van de meest in het oog springende vertegenwoordigers van de hedendaagse Duitse schilderkunst. Doordat Weischer nieuwe werken aan deze presentatie toevoegt, kan het Gemeentemuseum een mooie indruk geven van de ontwikkeling van deze schilder. Het interieur staat in deze tentoonstelling centraal.

Van 1995 tot 2003 studeert Matthias Weischer aan de vermaarde Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig. Hij ontmoet hier gelijkgestemde kunstenaars met wie hij eind jaren negentig furore maakt als de Neue Leipziger Schule. De kunstenaars die tot deze groep worden gerekend, zoals Neo Rauch, David Schnell en Martin Kobe, vallen vooral op door hun schilderijen met een theatraal karakter op groot formaat doek. De vroege werken van Weischer laten verweerde interieurs en vergeten ateliers zien waar de tijd heeft stilgestaan. Als kijker vraag je je af of het realistische interieurs zijn of dat ze zijn ontsproten aan het brein van de kunstenaar. Je wordt nieuwsgierig naar het achterliggende verhaal en associeert wat je ziet met je eigen verleden of met foto’s van vervlogen tijden. De werken uit de Monique Zajfen Collection, vervaardigd in 2006 en 2007, zijn goede voorbeelden uit deze periode en vormen bovendien een opmaat naar de tweede fase van zijn ontwikkeling.

Na een verblijf in Villa Massimo in Rome in 2007 maakt zijn werk interessante veranderingen door. Weischer gaat vrijer, intuïtiever en spontaner schilderen en de werken worden kleiner en poëtischer. Grote hoeveelheden aan objecten maken plaats voor, bijvoorbeeld, een enkele boomstam, een kleed of schedel. De gebruikte kleuren doen denken aan Italiaanse fresco’s. Het schilderij ‘Paneele’ uit de museumcollectie illustreert deze ontwikkeling op bijzondere wijze. Hij begon in 2006 aan dit doek, maar voltooide het pas in 2008.

In 2008 organiseerde het Gemeentemuseum al een tentoonstelling over Weischer en nu werpt het museum nieuw licht op zijn oeuvre. Weischer, die zichzelf blijft uitdagen om tot nieuwe technieken te komen, schildert nog altijd grote, semi-ornamentele voorstellingen van  interieurs, parken of tuinen. Hij durft echter steeds meer herkenbare elementen weg te laten. Volledig abstract wordt het echter nooit. In 2011 ontdekte hij ook pulp painting, waarbij hij werkt met geraffineerde pulp die hij vooraf verft in verschillende kleuren. Dit brengt hij met behulp van grote pipetten aan op een papieren ondergrond. Weischer begon met deze techniek te experimenteren in samenwerking met Gangolf Ulbricht (Berlijn) en Sue Gosin (New York), soms in combinatie met andere technieken zoals zeefdruk. Pulp painting dwingt hem snel te werken en er is weinig ruimte voor correctie. Het Gemeentemuseum toont de onlangs aangekochte pulp painting ‘Booth’ (2013) en Weischer voegt rechtstreeks uit zijn atelier enkele werken toe waarin hij verder experimenteert met deze techniek.

The Vincent Award & The Monique Zajfen Collection
‘The Vincent Van Gogh Biennial Award for Contemporary Art in Europe’, kortweg The Vincent Award, is de belangrijke tweejaarlijkse prijs voor Europese hedendaagse kunst. De prijs bestaat sinds 2000 en is een initiatief van The Broere Foundation ter nagedachtenis aan Monique Zajfen, een geliefde vriendin van de Broere familie en voormalig eigenaar van ‘Gallery 121’ in Antwerpen. Aan The Vincent Award is de ‘Monique Zajfen Collection’ gekoppeld. Het fundament van deze collectie bestaat uit aankopen van werken van winnaars van The Vincent Award, uitgebreid met andere aankopen op het gebied van hedendaagse kunst. De collectie is in langdurig bruikleen van het Gemeentemuseum.