31 maart 2018 t/m 08 juli 2018

The Female Touch

Vrouwelijke kunstenaars veranderen sinds het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw de figuratieve schilderkunst. Via portretten vertalen ze hedendaagse maatschappelijke problemen en vraagstukken met betrekking tot gender, religie, racisme en seksualiteit. Daarbij reageren ze ook op kunsthistorische tradities, zoals de erotische voorstelling van de vrouw. The Female Touch biedt een blik op hoe vrouwen het lichaam in de schilderkunst gebruiken.

 

De Amerikaanse kunstenaar Lisa Yuskavage creëert sinds de vroege jaren negentig haar eigen fantastische vrouwelijke wereld waarin seksualiteit en erotiek dagelijkse kost zijn. In dromerige interieurs spelen onschuldig ogende vrouwen de hoofdrol. De zachte, gladde uitstraling van de schilderijen trekken de toeschouwer aan, maar de uitgesproken erotiek laat ook een gevoel van ongemak na.

De mens en zijn lichaam is het vertrekpunt van Marlene Dumas, waarbij ze zich laat leiden door ervaringen uit haar eigen leven, de kunstwereld en de samenleving. In Dumas' schilderijen schuilen altijd meerdere verwijzingen, ook naar seksuele en politieke kwesties.

Ina Van Zyl focust zich op de schaamte die nog steeds rondom het lichaam hangt. Nastasja Kensmil kaart via belangrijke historische figuren thema’s als verleiding en geweld tussen mannen en vrouwen aan. Haar zus Iris Kensmil beeldt vaak Afro-Amerikaanse en andere activisten af in een stijl die duidelijk aan de westerse schildertradities is ontleend. Zo probeert ze hen een plaats in de Europese canon te geven.

Toch blijkt dit geen unieke hedendaagse praktijk. In The Female Touch zien we ook dat (vroeg) moderne kunstenaars als de Duitse expressionist Paula Modersohn-Becker en de Nederlandse Charley Toorop al hun eigen identiteit als uitganspunt namen voor tekeningen en schilderijen. Voor deze verrassende samenstelling is geput uit de collecties van het Gemeentemuseum en de Monique Zajfen Collectie.

Monique Zajfen Collectie

De Monique Zajfen Collectie is de collectie hedendaagse kunst van De Broere Charitable Foundation en bevat werk van kunstenaars als Marlene Dumas, Luc Tuymans, Thomas Schütte en Stephan Balkenhol. Monique Zajfen was een geliefde vriendin van de Broere-familie en voormalig eigenaar van Galerie 121 in Antwerpen. Sinds 2014 heeft het Gemeentemuseum de Monique Zajfen Collectie in langdurige bruikleen. Twee keer per jaar stelt het museum een tentoonstelling samen waarin werk uit deze collectie wordt gecombineerd met werk uit de eigen collectie.