24 maart 2018 t/m 24 juni 2018

Max Liebermann

Een zomers impressionist

Een zonnig terras. Paarden op het Scheveningse strand. Kleurrijke papegaaien in Artis. Dit voorjaar ziet u in het Gemeentemuseum veel zomerse schilderijen van de beroemde Duitse kunstenaar Max Liebermann (1847-1935). Vanaf het einde van de negentiende eeuw was Liebermann vele zomers in ons land te vinden en dat zie je terug in zijn werken. Aan de hand van vele topstukken is in de tentoonstelling Max Liebermann – Een zomers impressionist te zien hoe de kunstenaar zich ontwikkelde van realist tot impressionist.

 

Liebermann en Nederland zijn sterk met elkaar verbonden. Hij vond hier jarenlang inspiratie voor zijn schilderijen en sloot een aantal bijzondere vriendschappen met de kunstenaars van de Haagse School. Ondanks deze verbondenheid is het werk van Liebermann in Nederland nauwelijks te zien. Hoog tijd om daar verandering in te brengen!

Tussen 1870 en 1914 bracht Liebermann veel zomers door bij zijn goede vriend Jozef Israëls. Samen met Israëls zoon Isaac schildert Liebermann er het mondaine leven dat in die periode opkomt; zonovergoten volle terrassen, ruiters en badgasten op het strand. Liebermann is op dat moment binnen en buiten de grenzen van zijn land al een gevierd kunstenaar, beroemd om zijn schilderijen met ‘lichtvlekken’. In 1920 wordt Liebermann zelfs benoemd tot directeur van de academie in Berlijn. Een positie die de Joodse kunstenaar tegen het einde van zijn leven, wanneer Hitler aan de macht komt, op moet geven. Desondanks blijft hij ook na zijn dood in Duitsland een publiekslieveling.

Liebermann vond jarenlang inspiratie in ons land en sloot een aantal bijzondere vriendschappen met de kunstenaars van de Haagse School

Ondanks de politieke en maatschappelijke spanningen blijft Liebermann als kunstenaar een zonnig impressionist. Dat ziet u terug in deze tentoonstelling, die tot stand is gekomen in samenwerking met het museum Liebermann-Villa am Wannsee. U ziet er onder andere topstukken als Rustpauze in het Amsterdamse Weeshuis (1881-1882) en de in Artis ontstane De papegaaienman (1902). Bijzonder detail: Rustpauze in het Amsterdamse Weeshuis verlaat voor deze tentoonstelling voor het eerst de stad Frankfurt, waar het een permanente plek heeft in het Städel Museum.

Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamige publicatie. Naast reproducties van Liebermanns prachtige oeuvre is het boek rijk geïllustreerd met historisch beeldmateriaal (Uitgeverij WBOOKS, 24,95).

Voor de jongste fans is er een nieuw kinderkunstboek in de geliefde reeks die het Gemeentemuseum samen met Uitgeverij Leopold maakt. De zee van meneer Max is geschreven door Koos Meinderts en geïllustreerd door zijn echtgenote Annette Fienieg.