
Kunstmuseum Den Haag heeft een schatkamer van meer dan 160.000 kunstwerken. Hier werken we aan de online ontsluiting van de hoogtepunten uit deze collectie.
Kunst actief voor vmbo is gericht op praktisch leren: leerlingen ontdekken door te doen. Met gevarieerde, actieve doe-opdrachten tussen de kunstwerken, leggen leerlingen verbanden vanuit hun eigen belevingswereld. De leerlingen ontdekken dat kunst beleven niet draait om kennis, maar om jezelf en wat jij ziet.
Met actieve en praktische opdrachten wordt aangesloten bij de belevingswereld van de leerlingen. Onderzoekend gaan zij tussen de kunstwerken aan de slag, afwisselend individueel, in tweetallen of als team, en ontdekken al doende waar een kunstwerk over gaat. Onze ervaren museumdocenten zorgen ervoor dat de kunstwerken en de cultuurgeschiedenis tot de verbeelding van de leerlingen gaat spreken.
Schilderijen, beelden en moderne installaties roepen gevoelens op, en zeggen iets over de mensheid. Tijdens deze Kunst Actief bekijken leerlingen moderne kunst waarin de mens centraal staat, met emoties als leidraad.
Door te kijken, te onderzoeken en actieve opdrachten te doen, reflecteren de leerlingen op de kunstwerken en kijken zij tegelijkertijd ook naar zichzelf. Is er een verband tussen het expressieve kleurgebruik en de gevoelens die een kunstwerk bij hen oproept? En wat zegt de lichaamshouding van een beeld over de gemoedstoestand van de figuur?
Leerlingen verzamelen hun opdrachten voor in het kunstdossier en reflecteren ook met enkele vragen op het museumbezoek.
Beeld: Vrouwenkop - Alexej von Jawlensky
Kunst actief - Mens en emotie sluit aan bij de doelstellingen van
het examenprogramma CKV.
-Kennismaken met klassieke en hedendaagse beeldhouw- en schilderkunst |
-De betekenis van een kunstwerk leren achterhalen aan de hand van actieve opdrachten |
-Bijdragen aan discussies en gesprekken over kunst |
-Het herkennen en interpreteren van menselijke, emotionele aspecten in de kunsten |
- Dwalen door de tentoonstelling, genieten en een eigen mening vormen |
Prijs : € 85 per 15 leerlingen | |
Duur : 75 minuten | 1 uur 15 minuten | |
Begeleiding : 1 docent van school per 15 leerlingen | |
Taal : Nederlands of Engels, graag aangeven bij uw reservering | |
Reserveren : Minimaal 3 weken van tevoren via e-mail : reserveringen@kunstmuseum.nl |
Reserveer nu Kunst actief over deze fantastische tentoonstelling met uitdagende en tot de verbeelding sprekende hedendaagse kunstwerken! periode: 7 april 2025 t/m 31 augustus 2025 Meer informatie over de tentoonstelling New New Babylon - Visions for another tomorrow
Constant Nieuwenhuys droomde van een wereld waarin iedereen vrij is om te maken, te experimenteren en te spelen. Als kunstenaar verbeeldde hij een alternatieve toekomst, waarin de dingen ook anders konden zijn. De tentoonstelling New New Babylon laat een verzameling kunstwerken zien van moderne kunstenaars die zich buigen over relevante maatschappelijke vraagstukken, zoals Constant ook deed.
Tijdens Kunst actief – New New Babylon maken leerlingen een eigen ontwerp van de toekomst. Hoe leven we met elkaar samen? En welke idealen streven we na? Leerlingen gaan op hun onderzoek langs sculpturen, installaties, schilderijen en audiovisuele kunst. Door middel van uiteenlopende opdrachten werken zij stapsgewijs toe naar een verbeelding van hun eigen utopie: een tastbare reminder aan de invloed die zij zelf hebben op de wereld en de toekomst.
Leerdoelen
-Reflecteren op de maatschappij en filosoferen hoe deze beter/mooier kan worden in de toekomst | |
-Onderzoeken hoe kunst kan bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken | |
-Kennismaken met uiteenlopende vormen van hedendaagse kunst en deze met elkaar vergelijken | |
-Oefenen met het presenteren van ideeën en het verdedigen van hun standpunten | |
-Dwalen door de tentoonstelling, genieten en een eigen mening vormen |
Prijs : € 85 per 15 leerlingen | |
Duur : 75 minuten | 1 uur 15 minuten | |
Begeleiding : 1 docent van school per 15 leerlingen | |
Taal : Nederlands of Engels, graag aangeven bij uw reservering | |
Reserveren : Minimaal 3 weken van tevoren via e-mail : reserveringen@kunstmuseum.nl | |
Leerlingen bekijken de tentoonstelling Mondriaan & De Stijl, een presentatie die de ontwikkeling volgt in het werk van kunstenaar Piet Mondriaan. Van landschappen naar abstracte schilderijen in rood, geel en blauw.
De leerlingen volgen deze stappen afgezet tegen maatschappelijke ontwikkelingen van de twintigste eeuw. Ze onderzoeken bijvoorbeeld het effect van de uitvinding van de fotografie op schilderkunst. In deze tijd ontstonden er nieuwe ideeën over wonen en samenleven.
Leerlingen gaan actief aan de slag, beluisteren het visuele ritme van de Victory Boogie Woogie, het laatste schilderij van Mondriaan. Geplaatst in het kader van de geschiedenis, wordt het leerlingen duidelijk waarom Mondriaan koos voor muziek en de stad om zich te laten inspireren: hij zag er de toekomst in.
Piet Mondriaan, Victory Boogie Woogie
-De weg naar abstractie van Piet Mondriaan leren begrijpen |
-De kunst van Mondriaan en de vormgeving van De Stijl leren plaatsen in de context van de tijd waarin deze gemaakt is |
-Oefenen met het beschrijven van aspecten van vormgeving en voorstelling |
-Schilderijen, maquettes en meubels vergelijken met de trends van deze tijd |
-Dwalen door de tentoonstelling, genieten en een eigen mening vormen |
Prijs : € 85 per 15 leerlingen | |
Duur : 75 minuten | 1 uur 15 minuten | |
Begeleiding : 1 docent van school per 15 leerlingen | |
Taal : Nederlands of Engels, graag aangeven bij uw reservering | |
Reserveren : Minimaal 3 weken van tevoren via e-mail : reserveringen@kunstmuseum.nl |
Te reserveren in de periode 6 oktober 2025 t/m 10 maart 2026 Ieder jaar is er een modetentoonstelling in het Kunstmuseum, komend schooljaar is dat TITANIC & FASHION - The last dance Meer informatie over de tentoonstelling
In het najaar van 2025 opent de modetentoonstelling Titanic. In de bijbehorende activiteit Mode Actief ontdekken leerlingen het verhaal van het ‘onzinkbare schip’ aan de hand van historische kostuums, en kostuums uit de beroemde verfilming. Er wordt aandacht besteed aan de jaren ‘10 van de vorige eeuw, een periode die in het teken stond van moderniteit en vooruitgang. De mode uit deze periode reflecteert de feministische revolutie die op gang kwam, maar ook de enorme klassenverschillen.
Aan de hand van actieve opdrachten onderzoeken leerlingen hoe mode een spiegel vormt van haar tijd, en wordt gereflecteerd op maatschappelijke thema’s die ook in onze huidige tijd een grote rol spelen.
Leerdoelen:
-Dwalen door de tentoonstelling, genieten en een eigen mening vormen | |
-Verbanden leggen tussen mode, identiteit en sociaaleconomische klasse -Het verschil tussen haute couture en prêt-à-porter ontdekken | |
-Aandacht voor de verschillende aspecten van een ontwerp zoals silhouet, materiaal en techniek | |
-Verbanden leggen tussen mode en identiteit | |
-Het kijken verdiepen door te tekenen en te fotograferen | |
-Een eigen ontwerp maken door te mouleren met textiel op een paspop |
Prijs : € 85 per 15 leerlingen | |
Duur : 75 minuten | 1 uur 15 minuten | |
Begeleiding : 1 docent van school per 15 leerlingen | |
Taal : Nederlands of Engels, graag aangeven bij uw reservering | |
Reserveren : Minimaal drie weken van tevoren via e-mail : reserveringen@kunstmuseum.nl |
Beschikbaar vanaf 21 januari 2026
Ieder schooljaar ontwikkelen we een nieuwe, actuele Examenkijkwijzer voor het vmbo, ter voorbereiding op het Centraal Schriftelijk Examen. Het boekje, waarin 12 kunstwerken uit de collectie worden besproken, sluit aan bij het examenthema. Het thema voor het schooljaar 2025-26 is nog niet bekend.
Kunst actief - Examenkijkwijzer: Leerlingen bekijken kunstwerken 'in het echt' en oefenen aan de hand van opdrachten de termen voor het examen. Onder begeleiding van een enthousiaste museumdocent leren de leerlingen de aspecten van de voorstelling en de aspecten van de vormgeving toe te passen op verschillende kunstvormen. Ook is er een opdracht opgenomen om extra te oefenen met het thema 'De mens, de maat' en om vrij een kunstwerk te kiezen voor onderzoek. Gezamenlijk en individueel gaan leerlingen aan de slag, herkennen de verschillende beeldende aspecten, materiaal en techniek en geven het kunstwerk betekenis aan de hand van de zeggingskracht.
Leerdoelen
|
|
|
|
|
|
|
Prijs : € 115 per 15 leerlingen, inclusief maximaal 15 boekjes (1 boekje per leerling) | |
Duur : 75 minuten | 1 uur 15 minuten | |
Begeleiding : 1 docent van school per 15 leerlingen | |
Taal : Nederlands of Engels, graag aangeven bij uw reservering. Het Antwoordmodel is ook op te vragen door de docent | |
Reserveren : Minimaal drie weken van tevoren via e-mail : reserveringen@kunstmuseum.nl Vanaf 21 januari 2026 is de Examenkijkwijzer klaar en beschikbaar. |
Voor scholen van het voortgezet onderwijs is Wonderkamers geopend van dinsdag t/m vrijdag, tussen 10.00 en 17.00 uur
Wonderkamers is een interactieve museumgame door de spectaculaire tentoonstellingsvleugel Wonderkamers : een wereld vol beeldende kunst, fotografie, toegepaste kunst, architectuur en mode. Leerlingen gaan in tweetallen op pad met een tablet en krijgen in elke kamer een nieuwe uitdaging, waarbij verschillende vaardigheden van pas komen. Denk aan samenwerken, communiceren, informatie verzamelen en toepassen, creatief denken en handelen en sociale vaardigheden.
Museumgame
De museumgame Wonderkamers is een bijzondere mix van digitale en hands-on opdrachten. Iedere kamer heeft een eigen thematiek en opdracht, die door de leerlingen via de tablet wordt geactiveerd. Ze gaan ontwerpen in de stijl van architect Berlage, verkleden zich in kostuums uit andere eeuwen om ze op de catwalk te presenteren, verdiepen zich in de lijnen, vormen en kleuren op de schilderijen van Piet Mondriaan en nog veel meer. Om uiteindelijk in het labyrint vol kunst te belanden en zelf digitaal een wonderkamer te ontwerpen.
Leerdoelen
- Leerlingen krijgen inzicht inzicht in de collecties van het museum: beeldende en toegepaste kunst, architectuur en mode | |
-Ze leren spelenderwijs kernbegrippen van deze disciplines kennen en toepassen | |
-Leerlingen worden aangemoedigd hun eigen smaak te ontwikkelen bij het kiezen van kunstwerken | |
- Krijgen inzicht in ruimtelijke vormgeving bij het ontwerpen | |
- Leerlingen leren omgaan met nieuwe media en het destilleren van inhoudelijke informatie | |
- Leerlingen gaan in duo's op pad en werken samen |
Voor: | vmbo |
Differentiatie: | Basis | Vmbo-leerlingen spelen standaard het basisprogramma. |
Tijd: | Dinsdag tot en met vrijdag. Tussen 10.00 en 17.00 uur Met uitzondering van schoolvakanties, dan is Wonderkamers te reserveren op maandag. We volgen de adviesdata voor schoolvakanties van het Ministerie van OCW, alle regio's. |
Duur: | 120 minuten | 2 uur |
Prijs: | € 6 per leerling |
Groepsgrootte: | 50 leerlingen | 25 tablets |
Begeleiding: |
|
Taal: | Nederlands of Engels | Graag aangeven bij reservering |
Voorbereiding: |
|
Op eigen gelegenheid Het is natuurlijk ook mogelijk om zelfstandig het Kunstmuseum te bezoeken en uw klas zelf te begeleiden.
Tijdens een zelfstandig groepsbezoek kunt u kiezen uit en/of gebruik maken van de volgende producten. Geef dit aan bij uw reservering.
Kijkwijzer Mondriaan voor beginners
Examenkijkwijzer vmbo - Dit jaar is het thema van de examenkijkwijzer 'De mens, de maat'. Twaalf kunstwerken, te zien en te beleven in het Kunstmuseum, worden erin besproken. Leerlingen oefenen de aspecten van de voorstelling en de aspecten van de vormgeving aan de hand van opdrachten in het boekje. Bestel de boekjes voor € 2 per stuk (één per leerling) bij uw reservering. Potloden en/of clipboards zijn te leen bij de informatiebalie.
Een zelfstandig groepsbezoek is gratis ( entree voor leerlingen t/m 18 jaar is gratis ) wel vragen we om uw bezoek drie weken van tevoren aan te melden via Reserveringen@kunstmuseum.nl Onder vermelding van de datum en tijd van uw bezoek, de groepsgrootte, schoolsoort, leerjaar en het schoolvak waarbinnen het bezoek plaatsvindt. U ontvangt dan een bevestiging. Let op, zonder schriftelijke bevestiging is het niet mogelijk uw activiteit te laten plaatsvinden.
Neem contact op met:
Vóór aankomst
Bij aankomst
Op zaal
Wij danken u voor uw medewerking en wensen u een inspirerende tijd toe in het museum!